Bild
Nästa artikel

Äntligen en bra affär!

Anders Adolfsson* Audi A4 2,0t Quattro

Dahlbäck-trim ger eld i baken på en redan snabb familjekombi, ESP-knappen är snart utsliten.

Jag ska villigt erkänna att mina bilköp inte alltid varit lyckade. Minns fortfarande med smärta den Golf GTI 16V av 1986 års modell vars kamrem beslutade sig för att gå av blott några månader efter köpet. Reparationen av ventilsalladen kostade nästan lika mycket som hela bilen! Eller att jag lyckades med konststycket att köpa en helt ny BMW 330i E46 för att efter tre månader inse att den bara måste säljas på grund av allmän tråkighet. Inget annat än ren kapitalförstöring. Faktum är att överhuvudtaget överväga att köpa en fabriksny bil vittnar om ett ganska dåligt ekonomisk omdöme.
Men även jag har gjort riktigt bra köp ibland. Ett av de bästa exemplen på det är min nuvarande familjeräser, en Audi A4 Avant 2,0T Quattro av 2005 års modell.

Bilen, som faktiskt köptes ny i april 2005, har varit en ren fröjd att köra och äga. Maskinen är inte att betrakta som trist ens i 200 hk-originaltillstånd. Någonting som många priser, bland annat titeln "Engine-of-the-year" bevisar.
Men bra kan alltid bli bättre: Dahlbäck Racing i Borlänge har installerat en mjukvara från tyska MTM som ger motorn 248 hk och biffiga 355 Nm redan vid 1850 varv. Subjektivt drar motorn nästan ursinnigt från 1500 varv ända upp till 6000 och låter dessutom riktigt bra - ljudet påminner en hel del om det i nya Golf GTI som ju har samma maskin under huven.
MTM anger en accelerationstid till hundra på 6,3 sekunder, en tid som jag inte tvivlar det minsta på att Ådin klarar. Lägg till detta ett RIKTIGT fyrhjulsdriftssystem, inga fjolliga viskokopplingar- eller haldexsystem som bara portionerar kraft bakåt när det inte finns grepp fram, utan ett permanent torsensystem med gener från gamla Audi Quattro. Vid fint vinterföre är ESP-systemet i princip alltid urkopplat - varje sväng blir en möjlighet att träna bredställ!


För att få lite piggare vägegenskaper på sommarväglag har jag dessutom monterat 18-tumsfälgarna från Audi RS6 skodda med 245 mm breda Pirelli PZero Rosso, vilket ger en mer direkt körkänsla utan att bilen blir störande hård.
Det enda tillfället när man känner att bilen inte längre riktigt trivs är om man kör extremt hårt på kurvig väg eller letar sig ut på bana. Då känns bilen lite tung och börjar så småningom att understyra på traditionellt Audimanér. Men denna A4-generations framvagn kommer från tidigare S4 och lyckas maskera bilens inneboende svagheter mycket länge.
Som nybliven familjefar kan jag också uppskatta att bagageutrymmet är riktigt bra förutsatt att man lyfter ut den löjliga täckplatta som är avsedd att göra bagagerumsgolvet plant. Den stjäl 10-15 cm i höjd och säkert 50 liter utrymme!
Jag inser att domen över A4 förmodligen låter överdrivet positiv, men den här bilen fyller helt enkelt mina behov på ett väldigt bra sätt. Kombinationen av kul drivlina och bra komfort och utrymmen till ett överkomligt pris känns svår att slå. Att sedan ingenting (okej, en nyckel lade av när bilen var nästan ny) gått sönder är ju inte heller någon nackdel!

Audi A4 2,0T Avant Quattro -05 MTM
Nypris 2005
315 000 kronor.
0-100 km/h    6,3 s (uppgift från MTM)
Toppfart    248 km/h (uppgift från MTM)
Tjänstevikt    1685 kg, 50 kg mer än den framhjulsdrivna bilen.
Förbrukning blandad    9,5 liter/100km (uppgift från MTM)
Motor   
Fyrcylindrig turboladdad på 2 liter.
Max effekt        245 hk hk vid 5200 rpm
Max vridmoment        355 Nm vid 1850 rpm

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.