Bild
Nästa artikel

Den bästa i två världar!

Lasse Falk * Renault Clio Sport

I vår man Lasses familj används GTI-bilen både till vardags och  nöjen. Av mamma och pappa!

Plastkassar och papperskassar, hemmafruar och pensionärer.
Shop-express. Upp med bakluckan för att lasta in. En back dricka också.
Sådär, hoppa in i bilen. Starta. I med ettan. Det är trångt på
parkeringen vid stormarknaden. Tråckla sig ut mellan bilar, ungar och
kundvagnar. Det går ju smidigt. Rött ljus vid utfarten. Tre bilar
framför. Det får bli högra filen fast det svänger vänster, det är ju
faktiskt tillåtet i den här korsningen. Vänta på grönt, kolla
oljetempen. Så där, nu slår lyset om. 3 000 varv, lite hjulspinn. Kör
om pensionärerna på utsidan. Vooomp, sexåfem. Tvåan; vooomp, 6 800.
Hastighetsmätarnålen
sprätter upp på skalan. Matkassarna välter där bak, drickabacken
glider. Hoppsan det var ju bara sjuttio här. Det är kul att köra
shoppingbil! Blinka höger. In på avfarten. Ner på tvåan, lite
mellangas. Det styr in perfekt, lätta lite på gasen och bakändan svarar
med ett vidare spår. Räta upp lite extra ut ur böjen så att det fäster
bra, voomp; varvräknaren tangerar 7 000. T-korsning. Brooomsa!.. Ooops,
där åkte handväskan ner på golvet. Undrar hur äggen mår? Det knäpper i
metallen när Clion rullar in på garageuppfarten med mamma i familjen
bakom ratten. Måste samla upp prylarna som åkt ur handväskan, släpa in
kassarna och drickabacken. Äggen klarade sig i alla fall.
Middan ska fixas, ingen rast ingen ro. Clion myser i fredagssolen.

Anmälan. Licensen ska
visas upp. Betalar 300 kronor i startavgift. Startnummer på rutan.
Sitter batteriet fast? Är hjälmen och handskarna ok? Lasta ur
kylväskan, solstolen och alla de övriga lösa prylarna. Hur var det nu,
fick jag med mig lufttrycksmätaren eller ligger den kvar i garaget? Då
var det vår tur. Knäpper hjälmen, rättar till handskarna och rullar
fram mot starten. Koner överallt. Hur skulle jag köra nu, släppa ut vid
konen där borta och tight spår i vändningen? Har jag memorerat rätt?
Jo, det ska nog gå bra. Vi får köra två rundor i rad för att få upp
lite temp i däcken. Frågan är, ska jag ta det lugnt i första rundan för
att försöka lära mig banan, eller stå på lite brutalare för att få upp
temp i däcken inför andra rundan?
Tummen upp från funktionärerna
betyder klart för start. Kollar oljetempen. I med ettan, 4 000 varv.
Lite hjulspinn. Runt första konen, i med tvåan. Uj vad det spinner. Det
var halt i dag. Rattar och styr. Tangerar varvstoppet vid 7 250 på
tvåan, då går det drygt 100 km/h mellan konerna. Det är kul att köra
shoppingbil! Bromsa! En luring vid vändningen. I med ettan, sedan
tillbaks samma väg mellan konerna fast från andra hållet. Hinner stoppa
i trean en liten snutt på tillbakavägen där det är rakt. Det smattrar
från ABS-systemet när vi stannar perfekt i stoppfållan.
- Fyrtiåtta och sex, ropar någon. Undrar om det är en gångbar tid för dagen?
Snabbt
runt till starten igen. En nästan perfekt repa, börjar bli lite temp i
däcken, 46.2. Det knäpper i metallen då jag betraktar Clion från min
solstol i skuggan. Vänta bara till nästa sväng, då ska vi ner på en
45-tid tänker jag...
Det blänker i lacken - Iceberg silver. Clion myser i söndagssolen.

"ShoppingClion" kom till

vår familj när vi behövde en andrabil till både nytta och nöje, en
liten pigg bil som kunde dubblera som bruksbil i veckan och busbil i
helgerna. Efter lite funderande föll valet på ClioSport. Vår är av
årsmodell 2002, den nyare, faceliftade modellen. Under huven ruvar en
tvålitersmaskin med 169 pigga hästar. En riklig utrustning med bland
annat sportstolar, klimatanläggning och xenonstrålkastare ger god
komfort.
Vårt krav var att den utöver shoppingen skulle klara
busandet utan att behöva modifieras särskilt mycket. Vår Clio är också
så nära originalutförande det bara är möjligt. Det enda som bytts är
fjädrarna. Nu sitter en liten aning styvare Eibachfjädrar runt om.
Drivlinan är helt orörd, till och med. luftfiltret är original. När det
vankas bankörning åker lite tuffare bromsbelägg på och en andra
uppsättning hjul monteras för att skona vardagsdäcken. Klarar ban- och
slalombusandet gör bilen med bravur. Vi stressar med framgång betydligt
värre vagnar på banträffarna och placerar oss riktigt bra i
slalomcuperna. En och annan vinst har det faktiskt blivit i slalom, den
tillgängligaste av alla motorsporter. Det är verkligen kul att det går
att hävda sig så bra med en vanlig standardbil.


Ingen uppgift är
den lilla ShoppingClion övermäktig. Varken matkassar eller räserbanor
bringar den lilla bilen ur fattningen. Första sommaren blev bilen
välkomnad inte bara av mamma Scan hos Coop-Forum utan även i famnen på
alla räserbanors moder Nürburgring. En tripp "över helgen" fram och
tillbaka till Ringen inklusive en handfull varv gick som smort.

Renault Clio Sport 172, 2002
Biltyp
Beroendeframkallande dubbelnatur
Formkurva
0-100 km/h   Har aldrig mätt
Stormarknaden -> hem till spisen   >5 min
Gelleråsen   1,24 om chaffisen är i slag
Motor
2,0 liter, 169 hk, max 200 Nm.
KFP INDEX   Högt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.