Bild
Nästa artikel

DET HÄR KÖPET ÅNGRAR JAG ALDRIG!

JONAS KJELLSTRAND * HONDA LEGEND 3,2 1994

Det är sällan man får uppleva total lycka med en bil. Ofta
är det något fel eller något som man inte gillar, litar på eller
bara tycker rimmar dåligt med bilen. Men det här är en historia om en av världens i särklass bästa bilar.

Med ett bilintresse sedan barndomen har jag alltid provat olika bilar,
mekat själv, köpt dåliga bilar och även fula bilar - ingen nämnd ingen
glömd.

Jag körde under många år Audi. Allt från vanliga Audi 80
5E till superbilen Audi Quattro. Tyvärr blev Audi både dyrt och
kvaliteten dålig. En vinterdag 2000, närmare bestämt i mitten av
januari, hade jag precis sålt den Audi jag haft som bruksbil ett tag.
Det enda jag var säker på var att jag inte skulle ha en Audi till just
då.

Letandes på blocket.se och i diverse tidningar hittade jag en annons som den vanlige köparen skulle ha bläddrat förbi.

Det
hör till saken att jag efter många års boende i USA kände till denna
bil och dess systrar under namnet Acura. Acura i USA och Legend i
efternamn - där delar den namne med europeiska Honda.

Vi pratar
om en Honda Legend av 1994 års modell. Honda Legend som var japanernas
första lyxbil i USA. Toyota/Lexus och Nissan/Infinity kom senare. Denna
"Legendariska" japan var inte bara en lyxbil, den blev snabbt den mest
sålda lyxbilen i USA. Inte för att den var så himla rolig utan för den
var så himla bra, kvaliteten är helt utan motstycke!

Legend blev den bil som alla kvalitetsintresserade lyxbilsköpare köade för att köpa.

Annonsen
på blocket.se löd: Honda Legend, svensksåld med bara 8000 mil och två
ägare. Den var svart till färgen med grå skinnklädsel.

Intresset
väcktes för jag visste att det bara såldes en handfull Legend i Sverige
mellan 1991 och 1995, de år som denna modell gjordes. Närmare bestämt
tror jag det var fyra eller fem bilar som var svenksålda för det var en
dyr bil när den kom.


Nåja, jag ringde och åkte och tittade på
bilen. Fin som attan och välvårdad. Inredning i nyskick, inga
skavanker, sommar och vinterdäck samt motorvärmare. All lyx var
nämligen standard på dessa modeller, klimatanläggning, allt elektriskt
samt sollucka i glas.

Jag bestämde mig redan när jag gått runt
bilen att denna kommer bli min - det var bara en fråga om att pruta på
en bil jag visste var svårsåld i Sverige.

Jag gjorde en riktigt
bra affär tyckte jag och bilen skulle levereras efter en M-test i
Ã-rebro. En kall januaridag bytte bilen ägare.

Bilen levererades
och det var minus 32 grader ute och strålande solsken. Ett tag trodde
jag att jag gjort något dumt - en udda bil med japansk V6 och
automatlåda. En vän sade att om automatlådan går sönder är det bara att
skrota hela bilen!

Legenden och jag har trivts ihop i snart åtta
år och jag kan inte säga annat än att det hittills varit en positiv
bekantskap. Jag har nämligen inte någonsin ägt en bil så länge som
denna.

Jag bodde också i USA i början av 2001 och det blev
faktiskt en Legend där också. En guldfärgad skapelse som jag körde över
10 000 mil med. Den var dessutom varianten med 230 hk den så kallade GS
modellen.

Summa summarum har jag kört mina Legender över 15 000
mil tillsammans och jag har inte varit på verkstaden en enda gång på
grund av något som gått sönder. Service, javisst men aldrig reparation
(ta i trä för när jag skriver såhär kommer naturligtvis något att
hända).

Idag kör jag en Honda Civic Hybrid till vardags och
skulle ha sålt Legenden flera gånger men har aldrig haft hjärta att
göra det när det väl kommit till kritan.

Äsch, den kan få vara
kvar, det är ändå inget värde i den och man kan alltid ha användning
för den om det behövs - så har den interna monologen låtit.

Idag
har den gått 14 000 mil och är i det närmaste lika otroligt fin som när
jag köpte den 2000. Enda skillnaden är att jag tog med de kromade
originalfälgarna från min USA-Legend och satte på min svenska - en
riktigt pimpig bil med kromade fälgar kan ju aldrig vara fel?

Det
finns flera otroligt bra bilar i denna 1990-talets lyxbilsklass,
förutom Legenden finns Lexus LS400 och Infinity Q45 som alla är minst
lika bra som Hondan.

Stora skillnaden är att de båda andra
märkena har V8:or och det är något som märks i bränsleförbrukningen.
Legenden drar nämligen ca 0.9-1.0 l/m vid landsvägskörning och bara ca
0.1 deciliter mer i stan.

Något som de andra två märkena inte
kan skryta lika mycket med. Idag när miljösnack är på tapeten är det
just bränsleförbrukningen som står i direkt relation till hur mycket
växthusgaser bilen släpper ut. Även här är Legenden bra för sin tid.


för alla som i likhet med mig kör entusiastbilar på sommaren och en
"billig" bil på vintern kan jag varmt rekommendera denna japanska
lyxbil. Kollade just på blocket.se och det fanns hela 12 Legender till
salu av årsmodellen 1990-1995, några coupéer var med också.

Men den finaste av denna årgång kommer nog få stå i garaget några somrar till såvida någon inte övertalar mig att sälja den.

HONDA LEGEND
Läs om både Jonas Kjellstrands Legend 1994 och den nya generationen Legend med fyrhjulsdrift i Automobil 4.07 (utkommer 13 april).

JONAS KJELLSTRANDS LEGEND 1994
Svensksåld. Inköpt 2000 då den gått 8000 mil
Jag är tredje ägaren. 3,2-liters V6 på 205 hk, 4 stegs automatlåda med lock-up.


Tips för lyckat köp

Se till att service är gjord. Det är ingen fara att köpa dessa bilar
med både 15 och 20 tusen mil på mätaren men det som man ska titta efter
är rost och att växellådan är okej. Växellådan är lite hård från början,
det var också den kritik bilen fick i USA och något som Honda inte
ändrade nämnvärt på.
Maskinellt är bilarna slitstarka men känsliga för dålig service. Servicebok är ett måste.
 

PRISNIVÅER
En välbehållen bil av 1990-1993 års modell kostar cirka 25 000-50 000 kronor, en 1994-1995 cirka 35 000-65 000 kronor.
 
Service och reparationer
Ja, som sagt jag har kört mer än 15 000 mil och inte haft en enda
reparation. Servicekostnaden är ca 1500 kr för en 1000-milaservice med
oljebyte etc.
Vid 10 000 mil är det dags för kamremsbyte och då passar man på att
byta vattenpump. Kostnaden varierar, men räkna med cirka 6 000-10 000 kr.

Elektroniken är något som man är rädd för men dessa bilar har haft mycket få problem med elektroniken, Japanerna kan elektronik.
Automatlådan har aldrig varit en akilleshäl på denna bil men går den
av någon anledning sönder - då är det dyrt. Haverier undviks genom
oljebyte var 7500:e mil och naturligtvis normal körning.
 

Att köra

Här kommer bilen till sin fulla rätt. Att sluka en hel dags körning är
inga problem. Det är tyst, den går mjukt, man sitter skönt i de
elektriska skinnstolarna, klimatanläggningen är perfekt i alla
avseenden. Det jag tycker bäst om är tystnaden och komforten. Många
moderna så kallade lyxbilar kommer inte i närheten av denna över 15 år gamla
modell.
 

Att äga

Försäkringen har varit lite dyr på dessa bilar. Främst beror detta på
att bilen var dyr som ny. Idag är det inte lika dyrt om man pratar med
sitt försäkringsbolag och med tanke på värdet idag kan man köra
halvförsäkrat i Värmland för ca 2700 kr/år sist jag kollade.
 

Slutkommentar

Det är inte världens roligaste bil men det är världens bästa!

Taggar: Collection

Kommentarer

#1
Gun-Britt Jonsson
2011-06-19 12:10

Jag håller med om allt. Har en -95 , köpt i Tyskland , andra hand. Den har nu gått 16800 mil, utan reparationer, bara service. Jag njuter varje gång jag kör den.

#2
Jonas Bengzon
2012-06-06 18:02

Hej!

Har alltid haft ett gott öga till Legend coupe. Har siktet inställt på en -94 eller -95 !

#3
Jonas Bengzon
2012-06-17 00:00

Kommer att försöka leta upp en -95 i början på nästa år eller tidigare. Om ni vet någon som vill sälja en fin bil med fullständig servicebok så är det bara att maila mig. Tack!

#4
Jonas Bengzon
2013-03-24 09:29

Hej! Vill gärna komma i kontakt med er som har haft eller fortfarande har Honda Legend .92-97 .

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.