Bild
Nästa artikel

Ett liv i avhållsamhet

FREDRIK ROMARE * BMW 316i 1991

Fredrik Romare byter entusiastalfa mot bruksbmw och överraskas av entusiastegenskaper. I bilen, alltså.

Ibland inträffar det att bilparken är i balans. Det brukar vara en
kortvarig och märklig känsla av kontroll, harmoni och rastlöshet.
Vi
hade nyligen flyttat till hus. Det fanns inget behov av bruksbil då vi
hade cykelavstånd till både jobb och dagis. För säkerhets skull fanns
en Mercedes E280T på uppfarten och för nöjes skull en Alfa Romeo 1600
gt Junior i garaget. Ett idealt tillstånd jag drömt om sedan jag
flyttade hemifrån.

Efter några månader var det äntligen över. Nytt
jobb och dagis krävde två bruksbilar varav den ena till pendling. Att
pendla med gt Junior var uteslutet, det skulle vara som att dricka
automatkaffe ur en Illy espressoservice. Lyckligtvis fanns en god vän
med stort Alfa Romeo-hjärta som adopterade familjejuvelen.

Det
var skönt
att slippa rastlösheten, nu var det jakt igen. Redan första
spåret uppfyllde det vikigaste kriteriet för ett fynd. Min gode vän
kände till en bil som förmodligen var till salu, den var alltså inte
ute på annons. Det var en svensksåld vit BMW 316i sedan från 1991,
dessutom lågmilare.
Efter en kort övertalning och ett
obligatoriskt, och misslyckat, prutningsförsök var vi överens. Efter 15
neurotiska år med Lancia och Alfa Romeo var jag BMW-ägare.
Förhoppningsvis skulle bilparken nu präglas av tillförlitlighet
istället för äventyr.

Jag och vår BMW har nu passerat 200
blaskiga vintermil tillsammans och det är två intryck som präglar
tillvaron bakom den vältvättade ratten. Bilen är enormt tight och
alert, den är riktigt rolig att köra. Det andra intrycket är den långa,
långa listan på utrustning, som saknas. Bilen är en symbol för ett liv
i avhållsamhet. Utöver omoraliska lyxtillbehör som skinn och ac, saknar
den även elhissar, centrallås, varvräknare, airbag, abs, taklucka
yttertempmätare samt fungerande kassettradio.


Bilen är den
osminkade sanningen av BMW E36. Det är det som blev över när
marknadsavdelningen slaktat designavdelningens M3 smg. Den skapade
basen för all lukrativ försäljning av extrautrustning till 90-talets
E36. Därför glädjer det mig att förste ägaren endast valde elspeglar
och servostyrning.

Nu har jag blivit vuxen och prioriterar
trygghet före unika upplevelser. Därför har jag har jag för säkerhets
skull en Mercedes E280T på uppfarten och i garaget står för familjens
skull våra utemöbler. Min BMW 316i står på gatan utanför, jag sitter
framför Blocket.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.