Bild
Nästa artikel

Fullbordad? Tja...

Anders Adolfsson * Porsche 993 Carrera 2 1994

Anders 993 är snart framme på sin resa från bra grundmaterial till komplett entusiastbil. Men har alla utlägg och tunga timmar i garaget verkligen gett den körkänsla som Anders strävat efter?

Min svarta 993 har kommit en lång väg sedan den köptes utanför Cambridge en vacker novemberdag förra året. Vad jag provkörde var en tidig 993 med frisk maskin och bra växellåda, men där chassit behövde en komplett makeover: Stötdämparna var fortfarande originalen från det originalmonterade M030-paketet, dessutom så märkligt inställda att bilen stog högt som ett jordbruksredskap i framvagnen.

Jag vilade inte på hanen när det gällde att rätta till det som behövde ordnas: Ställbart HR-chassi monterades, bromsskivor och -belägg byttes, chassit ställdes in, fälgarna helrenoverades. Självklart fick bilen också en komplett service inklusive byte av tändstift, oljor, oljefilter, luftfilter, bromsvätska, med mera. Koppling och dubbelmassesvänghjul var precis bytta, så det slapp jag i alla fall åtgärda.

Porschen ska med andra ord vara nära toppskick så här cirka 300 000 kronor senare. Chassit har blivit klockrent, en i mina ögon perfekt hårdhetskompromiss mellan gatbruk och användning på bana. De nya bromsarna är inkörda och får synnerligen effektivt stopp på ekipaget när så behövs. Servoverkan är något svagare än på en helt ny bil, vilket gör att man behöver trycka lite hårdare, men gör man det så hänger överkroppen i bältet!

Växellådan är lika bra som den alltid har varit, det vill säga perfekt. Ljusår från det besvärliga (men charmiga) växelväljandet i exempelvis en gammal 911 SC.
Maskinen då? Någon kanske minns att jag en gång närde planer på att kompressorbestycka bilen. Efter att ha avnjutit något femtiotal mil på kurvig väg sedan bilen blev klar har jag slagit dessa tankar ur hågen. Den är helt enkelt för bra som den är! Orsaken till funderingarna låg nog mycket i brist på vana av 3,6-litersboxerns motorkaraktär.


Precis som på äldre 911:or är 993-motorn utan Varioram-system helt enkelt så spetsig att den känns beskedlig under 4000-4500 r/min. Men ungefär där kommer den i kam och drar iväg utav bara tusan. Utnyttjar man den tätstegade växellådan och hela tiden jobbar maskineriet mellan 4500 och 6300 så känns den här bilen snabbare än vad dess 272 hk antyder.

La mig nyligen efter en RS4 med ambitiös chaufför och tyckte jag hängde med förvånande bra trots Audins 148 hk effektövertag (993 är 300-400 kg lättare, icke att förglömma). Det känns som det här exemplaret lätt skulle kunna klara fabrikssiffran 0-100 på 5,6 sekunder även så här 15000 mil efter att ha löpt av produktionsbandet.

Mitt i detta lovprisande är det ändå klart att några saker skulle kunna bli ännu bättre. Att avgasljudet behöver bli mulligare har jag redan nämnt - nytt avgassystem med raka slutrör ska monteras hos Ferrita efter midsommar. (Ursäkta förresten att den utlovade ljudfilen inte fanns på hemsidan efter förra numret, här finns den!)
Jag skulle dessutom gärna ha en ännu giftigare gasrespons och varvvillighet, någonting i stil med 993 RS eller 996 GT3 RS. Någon gång kanske jag monterar ett lättare svänghjul för att uppnå detta, men frågan är om det är värt besväret?

Ska jag vara riktigt petig skulle det också kännas bra att lacka om en framskärm som har lite för många stenskott och en ärtstor buckla. Ingenting man egentligen ser, men ändå...
Märkligt, hur många modifieringar, finslipningar och renoveringar man än gör, finns det alltid några kvar!
Porsche 993 Carrera 2 1994

Miltal    15 200
Nypris 1994    644 000 i Sverige
Totala utlägg    Nu nära 300 000 kronor
0-100 km/h (tillv. uppg.)    5,6 s
Toppfart    270 km/h
Tjänstevikt    1490 kg
Förbrukning blandad    Runt 11,5 l/100km
Motor    Sexcylindrig boxermotor, två ventiler per cyl, 3600 cm3.
Max effekt    272 hk vid 6 100 r/min
Max vridmoment    330 Nm vid 4 300 r/min

Kommentarer

#1
Maral
2013-11-18 06:40

That's an inventive answer to an innerestitg question

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.