Bild
Nästa artikel

Kurvätarpremiär

Lasse Falk * Renault Clio Sport 2002

Lasse Falks shoppingclio blir på gott humör när den rastas runt Sviestadbanan.

ShoppingClion har sovit tämligen gott den här vintern. Huvudsakligen beroende på att Clions matte och rättmätiga ägarinna har bytt jobb och nu har om möjligt ännu rimligare gångavstånd till sitt dagliga värv.

Den silverglänsande vagnen har som oftast slumrat i halvdvala på garageuppfarten. Ett litet mått av otålighet har vi emellertid kunnat spåra mellan snarkningarna. En »hot hatch« klarar knappast att hibernera hela vintern.
För att stilla Clions franska nerver har det blivit en och annan tur alla de sex kilometerna till husses jobb och givetvis ett antal resor tur och retur till de lokala shoppingtemplen i stadens västra delar. Inalles har den rullat 70 mil under perioden oktober till och med mars. Sparsamt vinterkörd alltså.
Våren har anlänt och med den möjligheter till lite upptåg och bus. Det suger i ban- och slalomåka-tarmen.

För att göra oss redo för säsongens första trackday, Linköpings Motorsällskaps premiärsvängande på Sviestad den sista mars, blev det lite pyssel i garaget. Ur garagets gömmor langades fram en dunk Castrol tws 10w60 ackompanjerad av ett blankt oljefilter, en liter färsk ate SuperBlue bromsvätska, en uppsättning Ferodo ds2500 belägg och till det nya bromsskivor samt på banåkafälgarna färska Toyo888 r-däck.

Jag noterade i loggen att Clion bara rullat 200 - 400 mil mellan de senaste oljebytena. Välservad kan man konstatera. Att byta skivor igen kanske egentligen också var överkurs, dock är det aldrig fel med maximalt med gjutstål mellan beläggen för att ta hand om värmen från racerbanebromsandet.


Vi har även funderat lite i riktningen mot en riktig chassisats. Möjligheten att enkelt kunna laborera med lite olika fjädrar för att optimera bilens uppträdande lockar, men att motivera den kostnaden känns lite svårt. Clion är trots allt bara familjens andrabil, ingen fullblodsräser liksom. Även om vi skämmer bort bilen med täta oljebyten och mycket pyssel bör det kanske vara någon måtta.
(Jag försöker förtränga att jag just har pratat om möjligheten till blanka stötdämparben och färgglada fjädrar med Pelle på Stötdämparexperten, påminn mig inte tack …)

Skruvande och fixande i all ära, det är ju att njuta av körningen som är själva kärnan. Och Clion på en krokväg om våren eller på en bana tillsammans med likasinnade är en höjdare redan i sin nuvarande form.
Årets banåkapremiär på Sviestad bjöd på fina förhållanden. Vädret var perfekt och bilens humör på topp. De nya beläggen verkade fungera utmärkt.

Högst troligt är att Clion kommer att få njuta av fler krokvägar och slalomsöndagar i år än tidigare. Junior i familjen bärgade nämligen det hett eftertraktade körkortet nyligen. En ClioSport får knappast stå orörd på garageuppfarten några längre stunder när det finns en 18-åring med färskt körkort i familjen.

Renault Clio Sport 172
BILTYP
En högst beroedenframkallande dubbelnatur.

FORMKURVA
0-100 km/h? Det har jag aldrig mätt, det är inte grejen med den här bilen. Från stormarknaden och hem till spisen brukar det däremot ta fem minuter. Högst.

På Gelleråsen?
1.24,0 om chaffisen är i bra slag. Motor 2,0-liters rak, tvärställd fyra som driver på framhjulen, 169 hk och max vridmoment 200 Nm..

KFP-index?
Väldigt högt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.