Bild
Nästa artikel

LÅTER SOM EN LE MANS-RACER!

Anders Adolfsson * Porsche 993 Carrera 2 1994

Efter en lång väntan har Anders 993 fått sina RS-fälgar tillbaka. Nu i
perfekt skick och med Fuchsliknande svartlackerade centrum. Och lyssna på hans raka rör!

När min svarta 993 köptes in i höstas kände jag att den skulle förtjäna någonting bättre än de halvträliga 17-tums så kallade cupfälgar som sitter på nästan alla 993 Carrera.

Jag har alltid varit torsk på de klassiska Fuchsfälgarna som fanns som tillval och/eller standardutrustning på  alla elvor fram till 1989 - allra helst med lackerade centrum och blankpolerade kanter.

Men när 911 av generation 964 kom år 1989 försvann också fuchsarna ut ur Porsches tillbehörsprogram. Tidens mode krävde större fälgar som bättre kunde fylla ut hjulhusen. Dessutom var det nog hög tid för förnyelse efter att samma design hängt med ända sedan 911:ans födelse i början av 1960-talet.

En fråga jag nu ställde mig var om man kunde få en modern 18-tumsfälg att se lite mer "fuchsig" ut, om uttrycket tillåts. Strax efter köpet bläddrade jag i några engelska Porschemagasin och fick där syn på en svart 993 RS som fått sina original Speedline splitfälgar svartlackade i mitten.

Tydligen en originaloption vid namn " Felgenstern schwarz lackiert", inte bara på RS utan på alla 993 (svartlackerat fälgcentrum, fritt översatt).
Förutom att fälgarna på bilden var oerhört läckra fanns fördelen att min bil redan rullade på Speedline-replikor.

Det störde mig naturligtvis att de inte var original Speedline, utan istället en mindre känd tysk kopia. Men efterforskningar hos Porsche visade att en uppsättning originalfälgar skulle kosta vettlösa 50 000 kronor.

Dessutom kom det fram att mina replikor var väl sammansatta riktiga splitfälgar som i princip var lika starka och lätta som originalet och därigenom inte skulle kunna skiljas märkbart från "de rätta" vare sig i körkänsla eller look.


Dessutom var ju navkapslarna med målade Porschevapen 100 procent original! Beslutet var fattat - mina replikor skulle renoveras och få syndigt svartlackerade centrum!

Efter att ha ringt runt lite fick jag rekommendationer att vända mig till företaget Intera i Skogås någon mil söder om Stockholm. De är specialister på renovering av fälgar och verkade ha gjort fina jobb till flera andra Porscheägare.

Ägaren Anders Hernström tog emot en gråtrist marsdag och var inte särskilt imponerad av mina sorgliga fälgar: Förutom att lacken var sprucken på alla fyra kunde spår av flera aggressiva trottoarkanter säkras.

Förvånande nog förklarade Anders att mina fälgar ändå var fina jämfört med många andra de får in. En fälg kan vara sprucken, skev eller till och med ha bitar som saknas - det mesta går ändå att fixa.

Han passade också på att visa runt lite i lokalerna och jag fick snart klart för mig att Interas lagerutrymmen innehåller ett imponerande antal fälgar till olika tidsepokers sportbilar.

Anders verkstad vore helt enkelt idealisk för en tipspromenad på temat "gissa fälgen", det vill säga att säga vilken bil en viss fälg varit originalmonterad på. Att märkesemblemen tagits bort inför lackering gör bara det hela ännu mer intressant.

Själv lyckades jag faktiskt identifiera Campagnolofälgen till en DeTomaso Pantera, men gick å andra sidan bet på en del andra italienska exoter.
Efter lite diskussioner kom vi överens om att fälgcentrumen skulle lackas blanksvarta, medan fälgbanorna skulle blankpoleras och skruvarna skulle ytbehandlas till samma glans som blankpolerad aluminium.

Dessutom lovade Anders att försöka maskera och lackera navkapslarna så att Porschevapnet i färg fanns kvar.

Åkte hem och tänkte inte mycket mer på fälgarna förrän solen började lysa varmt redan i april och lusten att lufta Porschen började bli stark. Tyvärr visade det sig att en av Interas underleverantörer behagat ta semester mitt under vårruschen och det dröjde därför ända till mitten på maj innan fälgarna blev klara.

Men den som väntar på något gott… Vid leverans kunde jag bara notera att ytorna blivit perfekta och lacken likaså. Fälgbanorna var skinande blanka, nästan väl blanka till att börja med, men när de kommit på plats på bilen blev allt perfekt och precis som jag ville ha det. Ett utmärkt jobb!

Nu är bilens yttre helt klart, möjligen funderar jag på att skruva upp den nästan väl sänkta aktern 10-15mm, men jag tror det får vänta lite. Och sedan artikeln publicerades i Automobil (6.07) har jag ersatt ljuddämparna med raka rör. Lyssna och njut!

Kommentarer

#1
Joakim
2007-07-06 15:26

Extremt trevligt ljud. Går den igenom besiktningen i detta tillstånd?

#1
Veiko
2007-07-09 11:50

Vilket skönt ljud.

#1
Christian
2007-07-12 14:54

Bland dom läckraste 993 jag sett! Vågar man fråga hur många mil och hur mycket pengar?

#1
PE
2007-08-11 22:16

Går inte upp mot min röda golf gls -77 med dubbla weber, eller hur......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.