Bild
Nästa artikel

Lustfaktor hög

smart roadster

Liten, låg och lätt - undra på att smart lockade bengt till köp. nu ser han fram emot att få det där vindpinade draget i sitt ansikte.

Gillar man bilar är det alltid lika kul att prova nya modeller. En nackdel med att köra många olika bilar är dock att det är alltmer sällan man blir hänförd, lyrisk eller ens överraskad. En av de få bilar som  gav mig en kick redan vid första provkörningen var Smart Roadster.


Att låg vikt är ett bra


alternativ till starka motorer visade redan Colin Chapman med Lotus. Likaså att en mittmonterad motor är den lösning som ger de bästa köregenskaperna. Problemet är att inget säger att det är en billigare lösning att bygga bil på detta sätt. Vem vill t ex betala 200'000 för en bil med en motor på blott 700 cm3? Även om den kan ge en Ferrari en match runt en tävlingsbana. Alltför få. Därför är produktionen nu nedlagd efter ca 27'000 bilar. Tyvärr.


Precis som Smart ForTwo är Smart Roadster mycket rymlig. Två personer kan sträcka på benen även om de är långa. Man sitter bättre än i en mx-5, inräknat den nya och större modellen. Det finns ett hyggligt bagageutrymme framtill som rymmer mer än det nödvändiga på en sportvagnsresa. Baktill finns ett utrymme lämpat för två hämtpizzor, som dessutom håller sig varma av värmen från motorn.


A och O för en sportvagn


är att den är låg. Det ska vara så att man känner vägbulorna skrapa i ändan när man kör över dem. Få saker är mer betydelsefulla för kurvegenskaperna än detta. Är sedan viktfördelningen rätt och med lite lagom negativ camber på bakhjulen, då är det bara att åka. En sportvagn ska naturligtvis vara öppen. Få bilar har löst detta mer intelligent än Smart. Oavsett fart kan man öppna mittdelen av taket som räcker för att få det där vindpinade draget i ansiktet. Den som vill glassa ordentligt stannar och tar av även sidostagen och lägger dem i bagageutrymmet.



Motorn får jobba


på ordentligt (128 hk/l) men tack vara turbon behövs inga höga varvtal. Med en modifieringssats från Brabus kommer turbotrycket upp i 1,3 bar vilket höjer effekten från 82 till 90 hk. Växellådan är sexväxlad och av en typ som inte älskas av alla. Jag tycker den fungerar utmärkt men den ska inte köras i automatläge annat än i undantagsfall. Motorljudet är riktigt gott att lyssna till men kan naturligtvis göras ännu bättre med mer grejor från Brabus.


Sällan har våren känts så avlägsen som denna vinter.

Smart Roadster 2003

Biltyp
2-sitsig roadster
Miltal: ca 1  400

Motor
3 cyl med turbo och fläktkyld intercooler, 698 cm3, 90 hk/5 250 r/min

formkurva
0-100: 9,5 sek
Bränsleförbrukning: 5,5 l/100 km
Toppfart: 180 km/h
Lustfaktor: Hög

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.