Bild
Nästa artikel

Min Midas suger (snart)

OLOF NEERGARD * MIDAS GOLD

Olof är övertygad att Gordon Murray var något på spåren med lilla Midas. Frågan är bara vad.

Det bästa med specialbilar är just att de är så speciella. Men min ­Midas Gold saknade en detalj som skulle göra den särskilt utmärkt. Nämligen sugfunktionen.
När Midas Cars visade sin nya modell Gold på London Motorfair 1985 var det inte minst kopplingen till racingvärlden som fascinerade. För modellen  hade två formgivare.
Richard Oakes stod för allt man vanligtvis såg av bilen: utsida, inredning och sånt. Underredet däremot hade ritats av Gordon Murray. Då på Brabham, men kanske mer känd som mannen bakom diverse McLaren- konstruktioner i Formel 1.   

För Midas räkning skapade Murray en absolut slät undersida och två stora åbäken till plastplattor. De senare kapslade in motorrummet samt utrymmet under bakvagnen.

Härligheten skulle styra fartvinden så att det skapades ett undertryck som sög bilen mot marken. Högteknologi på åttitalet. Midas lär faktiskt ha varit först med att få till så kallad »downforce« genom undertryck på en gatbil.
Men min bil saknade sugfunktion. Inte för att väghållningen verkade vara lidande för det. Men det kändes trist att sitta på krogen och berätta om Midas fantastiska aerodynamik utan att ha upplevt den fullt ut.

Turligt nog gick firma Midas, som numera heter Alternative Cars, med på att gjuta upp ett par nya sugplattor. Häromdagen kom jag äntligen loss och började skruvade dit dem.
Plattan under motorn fästes med vanliga M6-bultar rätt igenom det tjocka golvet med rejäla brickor och avlastningsjärn i rostfritt. Bakom frontplåten går det inte att komma åt från insidan så där sitter plattan med skruvnitar. Lite drygt en timmes jobb så var det klart. 


Bak däremot passade ingenting. Kanske för att min Midas har ett rostfritt avgassystem som nog har en annan krökning än original. Jag tvingades i alla fall att flytta på bakre ljuddämparen och såga lite i plastplattan.
Om det funkar? Ingen aning. En rapport kommer så fort saltet är borta från de skånska vägarna.

Ps Häggenäs Bil i Hörby hann bara vara mg Rover-återförsäljare några dagar (ok, ca ett år) innan engelsmännen slog igen. Senaste gåvan därifrån är en rejäl ljusskylt att sprida glädje med i verkstan. Cheers mates! Ds.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.