Bild
Nästa artikel

MOT SOPTIPPEN!

Porsche 944

Ett osant rykte säger att Porsche 944 delar motor med Volkswagen LT31, så varför inte använda den som lastbil?

I familjen har det


diskuterats en längre tid vilken bilmodell som är lämplig att skaffa som byggbil till den pågående husrenoveringen. Allt från Scanias modellutbud till Skodas pickuper har analyserats ur ett behovs- och kostnads-perspektiv. Inköpskostnad har vägts mot försäljningspris, lastkapacitet mot driftkostnad.


Alla stenar har vänts och vridits men det uppenbara valet slog mig först när vi gjorde om inredningen i Projekt 968. En halvkombi-Porsche utan säten är ju stor som Berwaldhallen inuti! Med bara förarstolen på plats finns fortfarande massor med utrymme kvar.


Dessutom har den en


stor glaslucka som kan lämnas lite på glänt. Tur som man har stod det redan en Porsche 944 på gården, så med noll kronor i anskaffningskostnad var den plötsligt ett vettigt alternativ. Genom att ta ut passagerarstolen och baksätets ryggstöd har det skapats en lastkapacitet som får Volvo 245 att blekna. Med 280 cm längd, 140 cm bredd och 105 cm höjd sväljs det mesta.



Visst tittar de konstigt på mig när jag dyker upp på byggvaruhusets drive-in med min Porsche. När man väl lyckats fylla bilen med reglar, kakel och vad man nu lyckats köpa på sig brukar den skeptiska blicken ha ersatts av en mer road min. Kul att man kan glädja sin omgivning.


Trots det förnämliga


utrymmet som skapades vid bilens övergång till ensitsig så stämmer inte alltid den beräknade volymen med den faktiska. Senast var när garaget skulle städas på alla gamla racingdäck som blivit liggande. Totalt 18 stycken fanns det. Inga problem. Jag har ju Porschen. Men lite problem blev det och packningen övergick i ett Sudoku-resonemang i den högre skolan. »Hmm, om jag flyttar två 225 dit och ställer dem på högkant så borde det gå in tre 255 på höjden och då kan jag... men då går inte 285 in... attans«. Man vill helst inte åka två gånger till återvinningsstationen.


Som tur är kan bakluckan öppnas i ganska stor vinkel...



En sportbil för människor med aktiv fritid stod det i reklamen. Så rätt, så rätt...

Porsche 944 1987 GT-vagnen för den lilla familjen som blev byggbil.

Motor Rak 4-cylindrig, 2 479 cm3, 163 hk när den var ny för 19 år och 27 000 mil sedan...

formkurva 0-100 km/h 8,5 sekunder vid tjänstevikt. Kring 20 sekunder med 0,6 ton kakel i bilen

genomförda transporter 45 kvm kakel inklusive 150 kg fog och fix,
18 st 17" racingdäck, 50 reglar 70 x 28 mm samt tre rullar isolering.

Kommentarer

#1
Lars C Barstad
2006-11-07 00:34

Det er porsche 924 som deler motor med vw, 944 motoren ble utviklet fra 928ens v8.

Sådeså

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.