Bild
Nästa artikel

Nytt liv under huven

AMC Pacer X

Per Hammarsjö byter motor i sin Pacer nästan lika ofta som han bytte filmrullar i kameran förr. 

Det börjar nästan


bli en (v)årlig tradition att byta ut kraftpaketet i min stackars AMC Pacer. Pacern som tre år efter inköpet fortfarande inte rullat en hel sommar utan komplikationer

Fjolårets ingrepp, då motorn kom från ett skrotobjekt, rullade knappt 200 mil innan det var dags att protestera. Det var inte bara motorn som spred en tjock blå dimma utan även växellådan hade svårt att hålla tätt. Ovanpå det fick elsystemet eget liv med en mängd märkliga beteenden. Någon som uppmärksammade en blå Pacer i full fläng, bland annat på E4:an södergående från Stockholm, med blinkade helljus och backlampan tänd i alla lägen förutom när självaste backväxeln var ilagd? Det var min syster som körde.


En ny motor står i garaget i väntan på sin slutgiltiga plats i Pacern. Den  tros vara en utbytesmotor till jeep Wrangler i så gott som nyskick.


Det kan tyckas


märkligt men faktum är att AMC och Jeep, i många av deras modeller från 1970-, 80- och även in på 90-talet, använde sig av samma motorblock när det gällde det sexcylindriga modellutbudet.


Så nu tar en AMC 258 plats där en AMC 232 tidigare suttit. 4,2 liter ersätter 3,8 liter. 110 hästkrafter tar över där 90 hästkrafter försvann. Sex cylindrar inte i ett V utan i rad - en nästan meterlång rad som nätt och jämnt får plats där den är tänkt.


Visst kan det tyckas att det är synd att bilen inte kommer vara i originalskick, men en Pacer i originalskick är kanske inte den bästa av bilar. Mycket finns att förbättra, men givetvis får det inte synas på skalet. Tanken är också att slippa strula med krångliga tändsystem och  i stället installera ett högvoltsystem utan brytare och andra mojänger.



Siktet är nu inställt


på en d.u.i-tändning vilken, enligt reklambladet, ska vara »plug'n play« och höja effekten. Det borde med enkla medel  gå att höja motorns effekt och samtidigt sänka bränsleåtgången. 110 hästkrafter från en motor på över fyra liter som drar närmare 2 liter milen är nämligen inget att hurra över. *


Mors Massey Ferguson (för kortare söndagsturer) med trött hydraulik får agera motorlyft.



Ut med den gamla - då kan en svåger och annat löst folk vara bra att ha.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.