Bild
Nästa artikel

Pappaledighetsbilen

Carl Legelius * Peugeot 205 GTI

Tiden fanns inte, knappast behovet heller. Men Carl Legelius från systertidningen Klassiker kände ändå att han var tvungen att ha en 205 GTI.

Pappaledig - äntligen! Massor av tid att dela med sina barn. Leka, upptäcka, lära känna. Varje dag nya framsteg, varje dag ett liv. Men vad gör man när lilltjejen sover och fyraåringen är på dagis? Visst, plockar undan, torkar upp och hänger tvätt. Men det kan man ju inte hålla på med jämt. Något eget projekt krävs för att hålla ledan stången. Annars blir det lätt att man hamnar framför Hem till gården eller tv-shop och så vips har en dag försvunnit. Om middagen är klar? Njae, Dr Phil hade en special om gifta kusiner så jag har inte riktigt hunnit… Pizza?
Renovera huset ligger inte riktigt för mig, jag ser inte det roliga i att bo på en byggarbetsplats där inget blir klart i tid. Och vad är det egentligen för fel på ett kök i 70-talsbrunt eller ett badrum i 90-talsrosa?
Svaret var förstås ett bilprojekt. Inte för krävande, lagom i omfattning så att de korta uppehåll i barnafostran som ges räcker för att vissa resultat uppnås. För man vet ju aldrig när och hur länge man kan hålla på.

Pappaledighetens början sammanföll lyckligt med att en Peugeot 205 gti 1,9 dök upp på nätet. Knappt 8 000 mil, enägarhistorik och allmänt originalfräscht skick gjorde den ovanlig. En 205 gti brukar annars ha gått 26 800 mil på fullgas, vara försedd med niotums baslådor i en bågnande hatthylla och gärna ha en grotesk gummispoiler fastbultad på bakluckan.
Jag hade länge letat efter ett vettigt exemplar av denna i allt snabbare takt försvinnande 1980-talsklassiker med avtryckare till gaspedal och det var inte mycket att tveka om. Jag slog till utan att ha sett bilen och ångrade mig inte när jag några veckor senare lyckades komma loss och hämta den i Malmö. Efter bara några gathörn var jag tillbaka på 1980-talet - och jag trivdes.


Hur det har gått sedan dess? Ungefär som planerat, alltså långsamt. Mellan blöjbytena har jag lyckats skaffa bra begagnade ryggstöd till baksätet (de gamla var soltorkade), beställt nya emblem till bakluckan och nästan bytt klart kamremmen. Just nu står gti:n uppallad med en av fyra nya bromsskivor på plats och i avsaknad av några tydligen ganska viktiga kåpor på motorn. Och då har jag ändå haft hjälp av min far, han blir aldrig pappaledig.
Men bara känslan av att ha säkrat en 205 gti ger mig tillfredställelse och snart är jag nog igång med kurvkramandet. Med eller utan barnstolar.

Peugeot 205 GTI 1,9 1990
Tvånollfem gti i koncentrat
Snodde klasskronan av Golf GTI och förvandlade bilden av Peugeot från gubbmärke till ungdomens källa. Under ett tons vikt och 122 hk ur en vridmomentfylld 1,9-motor gavs läskigt goda fartresurser.
Roll i mitt liv
Humörhöjande andrabil sommartid, kanske blir det lite slalomkörning när allt känns utprovat och pålitligt.
Har också
Range Rover V8 1980, Rover 75 1,8t Tourer 2005, Buick Park Avenue 1991.

Kommentarer

#1
Olle Anell
2007-07-23 19:43

Jag har också en superfin 205 GTI från 1990. Den har bara gått 5.000 mil alltid stått i garage och endast gått som andrabil. Den har varit i min ägo sedan 1993 och har endast haft en ägare före mig.
Det vore intressant att veta värdet på bilen!
Hälsningar,
Olle Anell

#1
Carl Legelius
2007-07-26 17:14

Det låter väldigt spännande med din 205 GTI! Priserna är ju väldigt låga fortfarande men det är extremt glest mellan de fina originalbilarna så de borde ju vara värda betydligt mer. Jag betalade 22 000 kronor för min 8000-milare, hade jag hittat en sådan bil som din hade jag nog varit beredd att betala 30 000 i alla fall.

#1
Pälle
2007-10-11 21:09

Carl, det är ditt fel! Tack vare din köpguide och artiklar i Klassiker så finns risken att det snart står en vit 89a i mitt garage, tyvärr inte lika fin och lågmilad som din men ändå.

Måste först hitta en bra förklaring när hustrun frågar varför vi ska ha 4 bilar ;) Visst är det normalt att ha minst 2 hobbybilar?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.