Bild
Nästa artikel

Röda rummet

Øyvind Lund * Alfa Romeo GTV6 1984

Banåkarfebern har slagit till fullständigt hos Øyvind Lund. Men hans
Alfa ska vara enkel att återställa till originalskick. Hoppas han.

Det tog inte så många svängar innan min gtv ivrigt talade om att den minsann kunde betydligt mer än jag. I alla fall med den sittställning som bjöds med originalstolarna. Alltså gick vi tillbaka till gå.
Ut åkte de fantastiskt snygga men inte alldeles ändamålsenliga och tunga orginalsätena, in åkte lätta röda skalstolar (givetvis av italienskt märke) som i en viss F40 och en lite djupare ratt klädd i mocka med siktskåra.
Helgerån? Ja visst, men hej vad mycket roligare det blev!

I samma veva införskaffades fyra tidstypiska Revolutionfälgar med ett skick som lämnade mycket att önska. Billiga var de dock. Sedan blev det banmöte på Sviestadbanan - helkul.
Att ha olika däckfabrikat fram och bak är inte helt lyckat och efter att äntligen ha lyckats pressa sig förbi Panteran framför (jaja, han släppte av på rakan …) möttes vi igen. Jag dess värre baklänges. På vägen hem noterades en del vibrationer som inte fanns där tidigare men som avtog ju längre färden varade - gatgummi är inte optimalt för bankörning.
Vinterförvaring och planering stundade och när våren nalkades renoverades fälgarna. Svarta ekrar och fälgkant i lackad silver blev riktigt snyggt. Samtidigt byttes dämparna mot Bilstein Sprintdämpare. Lite pilligt att få dit.

Fram fick castervinkeln på högersidan justeras ganska flitigt för att få den nya dämparen att passa in. Borde de kanske inte varit lika på båda sidor, vinklarna alltså? Nåja, nu stämmer det om inte perfekt så betydligt bättre.
Baktill är det egentligen ganska enkelt - om det inte vore för att spalten att sticka in blocknyckeln i övre stötdämparfästet var så förfärligt smal: Ett kvarts varv på varje tag.
I det här momentet skulle givetvis både fram- och bakvagn ha sänkts och begåvats med betydligt grövre bestyckning i form av sänkfjädrar steg ett bak (minus 40 mm) och grövre torsionsstavar fram. Bakvagnen är till skillnad från framvagnen plättlätt och klaras på egen hand.


I brist på tid och synkronisering av bekantas tid kvarstår det dock och får nog dröja ett tag till. Det ser ju lite knasigt ut med en bakvagn sänkt 40 mm och en originalhög framvagn. Likaså är växellådsinfästningen skral och behöver åtgärdas innan vi törs ge oss på en match mot »Hindenburg« i konbanan.
I ett sådant möte lär vi även behöva riktiga däck för att försvara de italienska färgerna. Slutplanen är att göra en kul bil för banträffar som med lite enkelt skruvande ska gå att återställa - till original.

Kommentarer

#1
Smo
2013-11-18 17:14

Thanks for helping me to see things in a difrfeent light.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.