Bild
Nästa artikel

SMÖRJ SKA DE HA!

Rover 3500

Ska man ha mindre filter när oljepriset ökar?

Oljebyten är viktiga


för oss som sparar på gamla bilar. Moderna smörjoljor håller visserligen formen länge och eftersom äldre motorer behöver en påtår då och då behöver man kanske inte följa bytesintervallen slaviskt. Men noggrannhet lönar sig alltid.   


På åttiotalet menade Rover


att motoroljan måste bytas med intervall om 2'000 mil eller, om man körde lite, minst en gång varje år. Min Vanden Plas rullar kanske 600 mil om året och har inte blivit bytt sedan 2002 - å andra sidan får jag fylla på med en liter ungefär var 100:e mil. Det var dags att tömma sumpen. 


Ett intressant problem dök upp när jag skulle köpa oljefilter. Vissa tillverkare har nämligen slagit ihop snarlika filter och rekommenderar en universaltyp till flera olika bilar. Rover v8 kan till exempel få samma oljefilter som en hel rad av Volvomotorer: från gamla b18 till den raka femman som gjorde debut i 850-serien.


Vad man går efter är storleken


på bulten som filtret skruvas fast i samt diametern på gummipackningen. Dessutom måste de ha samma typ av backventil. Att själva filtret kan skilja i storlek anses däremot som mindre viktigt.


Skiljer i storlek, det gör det. Ett Rover originalfilter är 99 mm i diameter och 141 mm högt. Dito Volvo håller 94 respektive 81 mm. Så medan jag lyckades pytsa i nästan åtta deciliter olja i mitt originalfilter hade jag kanske fått nöja mig med dryga hälften i ett avsett för Volvo.


Före detta Automobildoktorn


Bosse Andersson menade att ett nästan dubbelt så stort filter inte automatiskt har lika mycket större filterarea. Det behöver alltså inte göra ett dubbelt så bra jobb.


- Å andra sidan är det en fördel med så stor oljevolym som möjligt. Dels för att oljan kyler motorn, dels för att smutskoncentrationen i filtret blir lägre.


Ljuv musik för mig


som offrat 20 kronor extra på ett filter i det större originalutförandet. Mer kostade det inte att hålla motorn, och mitt samvete, lite renare.

Rover 3500 vanden plas

Årsmodell1986, köpt 1999.

Planer
Att köra tillbaka den till Dubai.

I GARAGETAlexander Turner 1960, Rover Vitesse 1984.

Kommentarer

#1
Kent
2006-07-08 10:57

Skönt att höra att det är bra med mycket olja i tråget,själv har min mb600 10liter i tråget,och jag kör ca 700mil om sommaren och byter olja och filter när jag ställer av den på hösten..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.