Bild
Nästa artikel

Speedster kom, sågs och försvann

Opel Speedster Turbo

Till slut fick Anders Adolfsson sin Opel Speedster. Och bytte efter en vecka ut den mot ett flygplan!

Trogna Automobilläsare såg kanske artikeln om min kraschade Porsche i förra numret. Efter att kommit över detta elände började jag inse att när en ganska dyr sportbil blivit såld eller utförsäkrad får man faktiskt ett finansiellt utrymme för att köpa en ny! Och variation har alltid varit livets krydda, i alla fall för mig. Jag har ju redan utgjutit mig över hur mycket bil för pengarna en Opel Speedster Turbo ger (se till exempel provkörningen i Automobil 1.05), men för dem som inte hängt med mig tidigare kan jag tala om att bilens främsta lockelser är:



  1. 200 hk och runt 900 kg tomvikt. 0-100 km/h under fem sekunder.
  2. Fantastisk styrkänsla och rapphet i reaktionerna.
  3. Former som väcker mer uppmärksamhet än de flesta Porschar, BMW M-modeller eller liknande.
  4. Med lätta modifieringar, förslagsvis chippning av motorn, större och bredare fälgar/däck än de spinkiga originalen och kanske något mer, blir denna bil snabbare än nästan allt annat - både på gata och bana.
  5. Praktikaliteter som körställning , bagageutrymme med mera är mer än godkänt för biltypen.
  6. Jag bryr mig personligen mycket lite om märket på en bil, men de som har problem med att det är en Opel kan trösta sig med att det faktiskt inte är någon Opel - det är en Lotus Elise med modifierad kaross och annan motor. Konstruerad och byggd av Lotus i England.

Denna beskrivning luktar


ju sportbil i miljonklassen? Absolut inte - du kan få en nästan ny Speedster Turbo för drygt 250 000 kronor!



Det hade blivit dags för mig att övergå från övertygelse till konkret handling. Tittade runt bland en mängd handlare och satte till och med in en sökannons på några tyska sajter. Jag ville absolut ha en blå eller svart bil, men tyvärr vill alla andra ha det också, vilket gjorde att priserna på bilar med dessa färger var betydligt högre än exemplevis för de halvtrista silvergråa. Till slut hittade jag en extremt fin blå bil i en avkrok av södra Tyskland. Tog nästa flyg ner för att, förutsatt att den var lika fin som handlaren beskrivit den, genomföra köpet. Bilen kändes som ny, gick som en dröm och låg i alla fall hyfsat i pris. Stortorsken slog till.


Hemfärd och inregistrering


gick galant, men jag fick ganska omgående ett meddelande om att en svart Speedster Turbo var till salu för ungefär samma pengar. Med tanke på att jag allra helst ville ha en svart bil, ändå inte hade någon användning för Speedstern förrän till våren samt naturligtvis lockelsen att göra några tusenlappar gjorde att jag satte ut min bil på blocket.se.


Blev fullständigt överrumplad av allt intresse - folk nästan drog bilen ur händerna på mig. Sålde väl som vanligt lite för billigt. Kändes allt lite deppigt att bli av med drömbilen så snabbt, vilket gjorde att jag behövde någon liten tröst innan den nya Speedstern kommer hem. Jag och en polare (båda 34 år gamla...) hade redan i december fastnat i en modellaffär och naturligtvis kommit ut därifrån med ett radiostyrt, eldrivet Piper Cub-plan från Kyosho.


Otroligt kul att lära


 sig flyga med, men nu hade det blivit dags att växla upp. Lösningen blev en Kyosho 40 Calmato Trainer med vingbredd på nästan två meter och metanolmotor på 1,5 hk, riktiga doningar med andra ord. Jag och redaktionskollegan Jonas Sahlström genomförde jungfrufärden på en sjöis i januari. Till en början kinkade motorn svårt, men när den till slut behagade skrika i gång insåg vi att detta var ett mordvapen. Planet for iväg som en jehu utmed isen och steg sedan nästan rakt upp.


Efter en skräckblandad


förbiflygning i vad som såg ut som 100 blås (halvgas) dog motorn och planet störtade i en vass ungefär 500 meter bort! Efter att ha klafsat runt i vassen i en timme lyckades vi hitta det, faktiskt helt oskadat. Till alla er som liksom jag länge drömt om ett radiostyrt plan kan jag bara säga att det är dags att slå till. Men börja med en lättskött elmodell, mer än 1 600 kronor behöver du inte ge - allt har blivit mycket billigare. Och vill du ha ett metanolplan är det frågan om 3 500! Faktum är att detta är roligare än ganska mycket jag gjort på sista tiden. Och att göra kaffeved av planet är ändå betydligt billigare än att krascha en 911!

opel speedster turbo 2004 Inköpt i november 2005, såld i december 2005.
Nypris 2004: ca 40 000 euro.
Mil före försäljning: Ynkligt.

Kyosho calmato trainer 40 Flygplan 1-cylindrig tvåtakts glödstiftsmotor på 6,5 cm3, 1,6 hk vid 18 000 r/min.
Tjänstevikt 2,5 kg, vingspann 1 600 mm, längd 1 300 mm.
Pris: 3 500 kronor.

planer Annan Speedster till våren. Snyggare flygningar. Flygningen med Kyoshoplanet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.