Bild
Nästa artikel

Svarta lådan hittar hem

Per Hammarsjö * Projekt Roadsport Mazda Miata

Med sista pusselbiten på plats är det snart dags för Pers Miata att få vagnbok och bli racer på riktigt. Hoppas han.

Så var motorn på plats igen och alla slangar och sladdar inkopplade. Ett knyck på startnyckeln och snurr snurr snurr - inte ett tändstift sprakade till. Där stod man som ett fån och visste inte vad som var fel. Allting satt precis där det gjorde i vintras då motorn plockades i sär. Förutom den där svarta saken med två sladdar som fortfarande låg kvar på verkstadsbordet…
Hade tidigare funderat på vad det var för grej. Kunde inte minnas att jag skruvat bort den. Men någon funktion måste den ha. Ingen gnista hade jag i alla fall. Tändsystemet hade lämnats orört. Ett par kvällars snack på Miataklubbens forum fick mig att inse vad den svarta prylen var. En cps, Crankshaft Position Sensor.
Såklart motorn måste veta när den ska tända till och en sån där cps verkar ju ha med saken att göra. När jag väl hittade en sprängskiss, förvisso till en Mazda B2000, såg jag både var den borde sitta och hur den arbetade. Fem minuters skruvande och motorn startade som om den aldrig hade varit isärplockad.  
Den första längre provturen blev söderut från Stockholm till Gnesta för ett besök hos en Miatavän. Utanför ok-macken i Gnesta lät det klonk i plåten och jag såg ett gäng skruvar rulla över asfalten bakom bilen. Det var generatorn som av någon anledning lossnat från sin plats. Med många skruttbilar på mitt samvete har jag alltid verktygen med mig, så när generatorn väl var åtskruvad rullade bilen hemåt utan bekymmer.
Sedan dess har 60 mil avverkats. Kolvringarna börjar bli inkörda men det syns en liten bekymmersam oljepöl under bilen varje morgon. Dessutom blåryker den fortfarande vid kallstart. Börjar misstänka att något inte blev rätt gjort när topplocket renoverades. Utredning och snack med verkstaden pågår.
En ny ventilkåpspackning har där-emot monterats och förhoppningsvis löser det oljeläckaget.


Sista pusselbiten inför racebesiktning har för övrigt inletts. Huvudströmbrytare ska installeras och gula bogseröglor monteras sen är det dags för bilen att möta Svenska Bilsportförbundet och dess besiktningsman. Om allt går vägen får bilen sin vagnbok och är startklar inför premiären på Kinnekulle i slutet av maj.
Blåröken får eventuellt hänga med under första tävlingen, däremot måste oljeläckaget åtgärdas och det illa kvickt. För olja på banan resulterar i svartflagg och slutåkt. *
Svarta lådan hittar hem

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.