Bild
Nästa artikel

TIDIGA VÅRKÄNSLOR

Porsche 911 SC

UTAN GARAGE OCH UTAN HJUL MEN VISST ÄR LIVET MED ELVAN KUL.

I samma stund som jag fick reda på att kollegan Anders Adolfsson hade skrotat sin fina 911 sc i ett uppländskt dike var min första tanke: Hur gick det med Adolfsson? Ã-m och allmänt uppskakad var diagnosen. Den enda allvarliga skadan drabbade Adolfssons självförtroende. Det var rejält stukat.


Min andra tanke


kom lite väl fort för att kännas bekväm: Hur gick det med hans turbobreda 16-tums Fuchsfälgar? Jag var svårt sugen på dessa till min egen 911 SC.


Även fälgarna hade klarat sig utan skador. Hurra! Jag tog reda på bilskroten där vraket stod, åkte dit och lade första tjing på dem.


»Inga problem, men du kan inte få dem direkt. Bilen behöver flyttas runt och vi har inga andra fälgar som passar. Du får vänta, men det finns väl ingen anledning att ha dem på vintern?«


Jaha. Hem och vänta.


Jag telefon-terroriserade skroten varannan vecka.


»Jodå, fälgarna är kvar på bilen. Men vi kan inte ta bort dem ännu, kan du vänta några veckor till?«


Suck.


Efter nyår kortade jag intervallen mellan samtalen till en vecka. Killen som lovat mig fälgarna var på semester i Thailand. »Ring tillbaka på måndag om två veckor, då är han tillbaka.«


Måndag.


»Varför ringer du? Det var en kille här som köpte fälgarna medan jag var borta. Jag trodde att det var du som hade varit förbi. Han påstod i alla fall att han var du och fick hämta fälgarna.«


Ridå.


Samtidigt som jag har en gnagande misstanke om att ha blivit blåst av skroten letar jag efter andra alternativ. En omgång turbobreda Fuchs kostar ca 15'000 kronor. Om man får tag på dem. Jag har även span på en omgång 17-tums Ruf ctr-fälgar, men de kostar ungefär lika mycket.



I slutet av januari körde jag en Porsche 997 Carrera 4s Cab. Nercabbat, trots minus åtta grader och snöfall. Fingrarna var som isbitar men kör man cab så kör man nercabbat. Så är det.


En modern 911


är kul och i viss mån beroendeframkallande, och den väckte ett enormt sug att plocka ut min egen klassiska 911 ur sin vintersömn. Utanför fönstret snöar det och dessa tankar väcker betänkligheter. Är jag komplett galen eller bara lite lagom knäpp? Vårsäsongen medför nämligen ytterligare ett problem: Entusiastbilsgarage.


I skrivande stund finns inget sommargarage att förvara bilen i. Inget garage - inget uttag av bilen. Har någon av er läsare ett tips på ett entusiastbilsgarage runt Stockholm? Jag börjar fasa för att letandet kan dra ut på tiden. Milda makter...

Porsche 911 SC 1982

Total motion: 12'500 mil

Formkurva
0-100 km/h: 6,8 sekunder
Toppfart: 235 km/h
Tjänstevikt: 1'250 kg
Förbrukning blandad körning: 11,6 l/100 km
Motor: Boxer 6, 2'994 cm3
Max effekt: 204 hk vid 5'900 r/min
Max vridmoment: 267 Nm vid 4'300 r/min

Planer inför våren
Hitta entusiastbilsgarage. Hitta fina, breda och billiga Fuchs- eller Ruffälgar. Sätta ett kontrakt på den som köpte "mina" fälgar från skroten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.