Bild
Nästa artikel

Vintervagn på vitaminer

Audi A4 2,0T

Med rätt mått har Anders skräddarsytt sin A4 nästan till RS4- eller RS6-nivå.

Sällan har jag varit så tillfreds med en ny bil. Drygt 1 000 mil har gått och bruks-Ådin känns fortfarande lika klockren. Jag ersatte en ny bmw 330i E46 jag inte riktigt kom överens med. Bumsen var visserligen helt felfri och en kanonfin bil, men i mina ögon helt enkelt för seg och karaktärslös för att motivera sitt höga pris. Jag testade den nyligen faceliftade Audi A4 2,0T quattro och blev helt frälst på den rappa motorkaraktären och ingenjörernas små chassiförändringar som fick A4 att kännas som en helt ny bil.


Valde en bil med


så kallat Prosport-paket som var lagom hårt för min smak och dessutom betydligt billigare än den knallhårda S-linevarianten. Efter att ha försett bilen med 18-tumsfälgarna från Audi RS6 skodda med Pirelli P Zero Rosso blev bilen precis som jag ville ha den: Skön styrrespons, rappt vägbeteende kombinerat med lågt vägljud och avsaknad av störande stötighet. De slits snabbare än andra däck, men det tar jag.


Även maskineriet fick


sig en vitaminkur: Dahlbäck Racing installerade en TÜV-godkänd standardprogramvara från tyska MTM som ska ge 245 hk. Vi har inte verifierat prestanda med mätningar, men subjektivt känns det som om vridmomentet ökat påtagligt över hela skalan. Karaktären är inte den typiskt chiptrimmade med överdrivet mellanregister, motorn känns stark och varvvillig ända nerifrån 1 500 till runt 6 000 varv. Det känns som om mtm:s uppgifter om 6,3 s för 0-100-sprinten är realistisk. Audientusiaster som drömmer om S4, RS4, bör verkligen väga in att en lätt preppad 2,0T sannolikt är bra nära lika kul till halva kostnaden.



På felfronten har det inte varit mycket att tala om: En nyckel slutade fungera, vilket jag reklamerade i juni. Åkte in till Audi vid Järva Krog och förväntade mig att få sämsta tänkbara service - tidigare en regel hos Din Bil, VW/Audi-återförsäljaren i Stockholm. Men även där verkar det ha gåtts service- och charmkurser under det senaste åren. Vänliga, snabba kundmottagare beställde hem nya nycklar, som visserligen tog några veckor att få fram, men det professionella beteendet överraskade mig totalt. De som tidigare valt bort VW/Audi på grund av dålig service kan nog ge märkena en ny chans nu.


Vintern kom och fyra


 Gislaved Nordfrost införskaffades.Quattrosystemet gör bilen syndigt kul på vinterväg, då det krävs handlag och mod för få bilen dit man vill. Att exempelvis gå in i en kurva lite för försiktigt leder ofelbart till understyrning. Men när man provocerar med ratten och ger fullt tidigt kommer aktern ut på ett grymt skönt sätt!

Audi A4 2,0T Avant Quattro 2005 MTM Nypris 2005: 315 000 kronor.

Formkurva 0-100: 6,3 s (uppgift från MTM)
Toppfart: 229 km/h (uppgift från MTM)
Tjänstevikt: 1 685 kg, 50 kg mer än den framhjulsdrivna bilen.
Förbrukning blandad: 9,5 liter/100km (uppgift från MTM)

Motor Fyrcylindrig turboladdad fyra på 2 liter.
Max effekt: 245 hk hk vid 5 200 r/min
Max vridmoment: 355 Nm vid 1 850 r/min

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.