Bild
Nästa artikel
Alfa Romeo Giulietta Wagon kommer 2013

Alfa Romeo Giulietta Wagon kommer 2013

Sportkombi

Trots ett bra 2011 behöver Alfa Romeo ett lyft. Ny kombi ska svara för det – nästa år.

Fiatkoncernens jättelucka i programmet täpps till först om drygt ett år. I mitten av 2013 kommer populära Alfa Romeo Giulietta i Sportwagon-utförande och ersätter den sedan i november nedlagda Alfa Romeo 159 Sportwagon.

Giulietta Sportwagon är hett efterlängtad eftersom Fiatkoncernen inte haft någon kombimodell i mellanstorlek, just nu ett av Europas mest populära segment. På flera marknader svarar kombiversionen av en modell för 75 procent av försäljningen, men senast Fiatkoncernen hade något att erbjuda i klassen var med den måttligt eftertraktade Fiat Stilo Wagon, nedlagd 2008. Alfa har ju bara två modeller på programmet just nu, MiTo och Giulietta och är i skriande behov av  fler.

Försäljningen under 2011 har ändå gått bra, totalt drygt 122 000 bilar till och med november månad. Det är en ökning med 21 procent jämfört med 2010. Giulietta är förstås orsaken, modellen står för nästan 60 procent av Alfa Romeos försäljning.

Taggar: Hem, Nyheter

Kommentarer

#1
Bendon
2011-12-28 12:54

Jag har haft ett antal Alfa Romeo..Tyvärr har jag helt tappat passionen! Har svårt att förstå Alfa inslagna väg..Det finns inga modeller som lockar.Deras adelsmärke..Motorer ..är som bortsopade. När alfas egen V6 försvann..ja, då rasade allt. De 4-cylindriga motorerna utmärker sig inte som tidigare.
Alfa ledning har helt missbedömt Alfas värde.
Sälj märket till en annan ägare som ser potentialen i design och prestanda och som har ekonomiska resurser.
Det är inget stort steg att åter skapa Alfa modeller som blir åtrådda..
Det är bara och hoppas att Alfa ledningen förstår detta.

#2
Lance
2011-12-28 14:17

På lunchen begav mig ut i kylan och försökte irriterat få liv i den sovande busso sexan med ett hjälpbatteri och ett par välmotiverade svordromar. En mindre eldsvåda och ett par sönderskurna fingertoppar senare brummade det behgligt under huven. Det tog bara 5 minuter att köra den korta biten till verkstan, men det var lika trevligt att köra bilen som vanligt. Nyare alfor saknar kanske denna "charm", men oj så fina dom är.

#3
Olof S
2011-12-29 01:27

Guiletta wagon låter spännande!
Visst var magin i motorerna större förr, men nya Alfor är riktigt fina de med.
Jag köpte en för ett halvår sen och det är en otroligt trevlig bil. Tajt, underbar körkänsla och exklusiv; dessutom ganska prisvärd!
Det är inte samma känsla som en GTV6a, men en 159a med ti-paket står sig väldigt väl jämfört med allt som tillverkas idag i samma prisklass.
Hade jag köpt någon tråkig tysk bil så hade jag ångrat mig...

#4
Tommmy
2011-12-29 06:01

Kan hålla med om att Alfa har tappat en del i magi genom att använda andras motorer, men att sälja märket vore nog döden direkt.
Jag ser med spänning fram mot Alfa 4c och jag tycker att det verkar som om Alfa är på rätt väg in i framtiden.

#5
Bendon
2011-12-29 11:32

Det kanske var lite drastiskt av mig och säga att ALFA ska säljas..Det var mer en desperat tanke:)..Italienarna har ju den rätta passionen. Jag är bara lite orolig att t.ex den nya 4C blir en parentes i modellprogrammet. Har kört 159:an ..trevlig bil men den har inte samma känsla som 156 när den kom. Ta fram en högvarvig rak 4:a..plus en V6 med italienska toner. Bevara ALFAs traditioner..Då kommer de att växa. Särskilt idag när personliga bilar verkar öka i försäljning.

#6
Schuckert
2012-01-02 08:43

Fiat Croma glömmer ni. Systerbil till Opel Vectra och Saab 9-3, men något större. Såldes inte i så många exemplar i Sverige. Kanske att den var för dyr. Komfort i Jaguarklass och lastkapacitet som en V70. Har själv en sådan till vardags och skulle inte vilja byta bort mot något annat, kanske en Alfa 159, som dock är mindre.

#7
Lance
2012-01-27 10:08

En fråga, Är alfa 159 sportwagoon verkligen nedlagd? Den verkar fortfarande gå att beställa, eller?

#8
Anders 69
2012-04-16 12:47

Det rimmar illa med myndigheternas krav på ekologi och miljö att lansera en 6 cylindrig motor idag. Den 1,4 liters multi-air turbo på 170 hästar som används i Giuliettan är på många sätt en fantastisk motor, och med den nya - av Alfa! - framtagna TCT lådan så kommer den ner i bara 0,52 l / mil och Co2 på 121, det är svårslaget! Nog kan man tycka det finns magi där! Dessutom är ju DNA-systemet väldigt fiffigt - det påverkar inte bara gasrespons och styrningen, utan även fjädringen då stötdämparna är elektroniskt styrda. Man kan alltså själv välja mellan en brunstig hingst eller en mjukare pålle om man vill... och nog tycker jag att det är helt i linje med Alfas traditioner - att kombinera sport med komfort. Giuliettan den bakhjulsdrivna och Alfettan hade ju bra komfort på sin tid med DeDion bakaxel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.