Bild
Nästa artikel

Här vaknar jättemotorn!

Film!

Se motorn som brädar allt annat: Type 9 V.O.S Duvant. Den väger 14 ton, dricker 350 liter i timmen och ska nu visas för publik för första gången på 50 år.

Här är filmen som visar hur en av historiens fetaste motorer startas för första gången på ett halvsekel (du får ge den lite tid, laddningen är seg). Den makalösa manicken heter Type 9 V.O.S Duvant och är en av tre byggda i början av 1960-talet. Just detta exemplar har stått undangömt i en källare i ett hus vid racerbanan i Auteuil, Frankrike, och skulle användas som reservkraftverk om strömmen slogs ut. 

Några fakta ringar in vilken best det handlar om: Längd 5,5 meter, höjd 3,35 meter, vikt 14 ton, 9 cylindrar, turbo (en rejäl en), fyra ventiler per cylinder, 1 600 hk, förbrukning 350 liter i timmen, vikten på en vevstake: 120 kg, svänghjulets vikt 3,5 ton.

Innan den här filmen spelades in hade motorn inte varit i gång sedan 1990, men sällskapet "Amoureux des Vieux Motoeurs" (ungefär Sällskapet som gillar gamla motorer) fick för ca tio år sedan reda på att motorn skulle bort från sin källare och lyckades rädda den. Att montera ned den tog en månad och lyftningen ut i det fria krävde assistans av en kran. Sedan transporterades rasket till Toulouse och sattes samman igen. Och nu har den alltså startats, med dån och rök och damm.

På den stora veteranmässan Rétromobile i Portes de Versailles, Paris, 1-5 februari 2012, kommer publiken att kunna se motorn på plats i en "monter". För mer information, kika in på www.retromobile.fr

Taggar: Hem, Nyheter

Kommentarer

#1
PRIUS
2011-10-11 21:00

Och hur det låter med en hel hög av lok med liknande dieselmotorer som startas vet hyresgäster som bodde några meter från Hagalunds lokstall där många av dessa lok startades var dag för några år sedan, tidigare år fick dom stå och gå hela nätterna.
http://www.svenska-lok.se/motor.php?s=22&litra=T44&typenr=
Så här låter dom.
http://www.youtube.com/watch?v=woCeIaK_BWc&NR=1

#2
Roger_Skagerström
2011-10-12 00:29

Bara jag som är trög kanske.. Men hur kan det vara öppet in till vevstaken? Kompression? Eller sitter varje cylinder i ett eget trycksatt utrymme?

#3
hultarn igen
2011-10-13 18:35

Roger:
Det här är ju en fyrtaktare, så det är normalt ingen eller ringa kompression i vevhuset. Därför kan man köra med öppna luckor. Enda nackdelen är oljeskvättande.

#4
Henrik R
2011-10-15 11:10

Det är helt riktigt att det inte är någon kompression i vevhuset, oftast finns det inspektionsluckor för att kunna undersöka vad som händer i vevhuset. Jag har jobbat mycket med dieselmotorer från Nohab i Trollhättan, bara sexcylindrig men på 300 liters slagvolym.
Men det är faktiskt bara en liten motor, det finns dieslar på upp till 50 000 hk för oljetankers och kraftverk. Se själva:
http://www.flickr.com/photos/govert1970/5079567022/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.