Bild
Nästa artikel
Kinesisk Audi A4-kopia får oväntat innehåll

Kinesisk Audi A4-kopia får oväntat innehåll

Designstöld

Just när du trodde att kinesiska bilföretag slutat klona kommer ett nytt solklart stöldfall – med antik teknik.

Automobil skriver sällan om Audi A4 Avant men den här oväntade utvecklingen vill vi inte undanhålla er hemsidesbesökare. Det gäller en i stort sett färdig Audi A4 Avant-kopia som fått teknik från MG Maestro. Ja, just den MG Maestro, 1980-talsbilen som ersatte alla tiders engelska spottkopp Austin Allegro.

Det är sajten www.chinacartimes.com som berättar om hur MG-Rover under sin (korta) lönsamma tid på 1990-talet letade efter en lämplig avnämare till den gamla Maestro-bottenplattan och dess teknik. Man hittade den hos företaget Etsong i Qingdaoprovinsen i Kina, ursprungligen ett tobaksföretag som nu kände ett sug efter gammal hederlig engelsk teknik. Så man skaffade rättigheterna, började tillverka den gamla Maestron och inväntade kunderna. De kom inte. Det stod ju år 2000 i almanackan.

Vektygen såldes därmed vidare till ett företag kallat FAW som i sin tur sålde dem vidare till ett företag kallat Sichuan Yema för några år sedan. Där behöll man Maestrotekniken men snodde ihop en ny kaross som var väldigt lik den på Subaru Forester. Det tyckte inte Subaru om, kan man tänka sig, så Yema fick sluta bygga den bilen.

Nu ska i stället Maestros drivlina förflytta en kaross som, enligt bilderna i China Car Times, är snudd på identisk med Audi A4 Avant. Snokar man en stund på Sichuan Yemas hemsida dyker även en bil väldigt snarlik BMW X1 upp.

Taggar: Hem, Nyheter

Kommentarer

#1
FilipSten
2011-09-06 15:46

Det är en Montego på bilden.

#2
D.Ahler
2011-09-06 17:50

Att den fina Sichuan är lik en Audi A4 är din högst subjektiva bedömning. Modern bildesign säger jag. Bestämd av modern vindtunnel. Inte så mycket att spela på om man vill göra en kinesisk kvalitetsbil för 2010-talet. På sin höjd en hommage till Audi och det bör de ju vara glada åt.

#3
Oddbjørn Skripeland
2011-09-16 16:07

Beviser hinsides enhver tvil at kinesiske biler ennå ikke har noe på det europeiske marked å gjøre.
Dette er i sannhet gammal dritt

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.