Bild
Nästa artikel
Till salu: Bilarna som inte fanns!

Till salu: Bilarna som inte fanns!

Dubbel-V16!

En makalös samlare säljer två makalösa Cadillac V16 från 1930-talet – eller?

Är du sugen på att äga två av de absolut mest lockande, bedårande, hänförande, mäktiga och märkliga 1930-talsbilar som existerar? Då ska du slå till 24-25 februari när RM Auctions auktionerar ut The Milhous Collection i Boca Raton, Florida.

Bland alla de makalösa saker, manicker, grejer, prylar, mastodontpjäser, musikapparater och otroligt obeskrivliga objekt denna extrema privatsamling innehåller ingår två unika Cadillac som kittlar sinnena – svårt!

Tänk alltså Cadillac. Inte dagens Cadillac, tänk det riktiga Cadillac. Standard of the World. Tänk sedan 1930-tal. Tänk V16-motorer stora som mörkboaserade skrivbord. Tänk The Great Gatsby.

Bilarna på bilderna här intill uppfyller alla föreställningar om den allra yppersta lyx, champagneflödande dekadens och ouppnåeliga status 1930-talet kunde erbjuda.

Cadillac låg förstås i täten, med inte mindre än två V16-motorer i programmet, men Marmon, Imperial, Stutz, Packard och de andra högdjuren hade också sin givna plats i de tjockaste plånböckerna.

Låt oss börja med den svarta och smaka på modellnamnet: Cadillac Sixteen Fleetwood Custom Phaeton. Fyra dörrar, dualcowl phaeton-kaross (alltså två öppna sittbrunnar, åtskilda av egna torpedväggar, egna vindrutor), 185 hk, axelavstånd 391 cm och cylindervolym på 452 kubiktum (ca 7,4 liter). Treväxlad manuell låda, vem behövde fler med dessa oceaner av vridmoment?


Den smörkrämsgula tvådörrarspastejen heter Cadillac Sixteen Custom Roadster och har samma grundmått och samma motorspecifikation som den svarta bilen, men som den sportmodell den är är den gigantiska karossen till synes blott tvåsitsig.

Det finns emellertid en väl dold kombination av svärmorslucka/bakdörr för ytterligare två åkande och golfklubborna har givetvis sitt eget utrymme med separat ingångslucka.

Två drömdånande bilar från 1930-talet, beräknat slutpris 1 000 000 dollar styck. Bra! Fint! Eller?

Nix, de här bilarna har aldrig funnits.

Rättare sagt, de här bilarna fanns inte på den tiden de tillverkades. Eller, i alla fall inte på den tid det begav sig. De är, minst sagt, avancerade illusioner.

Så här var det: Bilar av denna magnitud tillverkades inte färdiga av respektive bilmärke. I stället erbjöds ett löst chassi med motor, sedan gick kunden på egen hand till en karossmakare och beställde sin skräddarsydda kaross.

Fleetwood, till exempel, ett bekant karossmakarmärke för alla som har minsta hum om Cadillac. I Cadillacs broschyr under de här åren förekom hela kollektioner från Fleetwood. Långa, lite mindre långa eller ännu längre. Med tak, utan tak, cabriolet, roadster, phaeton …

Under tidigt 1980-tal tittade den mycket erfarne och skicklige karossbyggaren Fran Roxas i Kalifornien i just en sådan flott Fleetwood-broschyr och fick se två karosser han inte kunde dra sig till minnes ha sett i verkliga livet, någonsin. Och då hade Roxas ändå sett ett och annat.

Det visade sig att ingen heller någonsin hade beställt någon av de båda karosserna – och nu fick Fran Roxas sin idé: Bygg dem!

Roxas kontaktade Strother MacMinn (1919-98), ett legendariskt namn inom amerikansk industridesign i allmänhet och under mer än 50 år lärare vid ansedda Art Center College of Design i Pasadena, Kalifornien, i synnerhet.

Tillsammans med chefen för General Motors avdelning Advanced Design, Dave Holls, startade designprojektet från så kallade blue prints av chassit till Cadillac V16, hämtade ur GM:s arkiv.

Donatorbil till den svarta bilen blev en sjusitsig Cadillac Sixteen Series 90 från 1937. Hela chassit och användbara delar behölls och renoverades. Att arbetet är minutiöst utfört behöver knappast påpekas, det är rakt igenom av yppersta proffsklass.

När bilen blev klar ställde Roxas ut den vid Pebble Beach och sopade rent på prisborden. Sedan hamnade bilen i The Milhous Collection 1998 och har varit där tills nu.

Den vita bilen har en liknande historia men bygget inleddes i början av 1990-talet. Utgångspunkt var en lågmilare-V16 från 1935 med sjusitsig kaross. För att få en nättare, sportigare framtoning valde Roxas att ge bilen de dubbla "Bi-planestötfångare" som fanns på 1934 års modell. The Milhous Collection köpte in bilen 1995 och nu är alltså det gamla, nyproducerade paret till salu.

Om du tycker att namnet Fran Roxas är lite bekant kanske du minns den Packard Myth han byggde för några år sedan och som såldes för drygt 400 000 dollar på auktion?

Tag dig nu fem minuters paus till och titta på ännu fler bilder på bilarna och på de helt makalösa övriga föremål som är till salu i Milhous-samlingen; www.rmauctions.com

En megastor bardisk för tio miljoner kanske skulle passa?

Taggar: Hem, Nyheter

Kommentarer

#1
Jan Engstrand
2012-02-18 11:42

Tjena Go´da!
För en gammal " nasare " blev det sorg när Ni lade ner Er Fantastiska tidning.
Var aldrig prenumerant, därför att tidningen var ett sällskap på hotellet.
Jo till saken, under mina ungdomsår i Sundsvall hade några lite äldre ynglingar som hobby att hålla sig med äldre bilar för att ta hela gänget till olika dansbanor
En av dessa var en jätte till bil Cadillac med V16 motor hade ett baksätes utrymme likt ett skapligt rum efter den tidens standard i äldre hus på
" knacket ", den blev kraschad mot Skönviksberget. MVH // Jan //

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.