Bild
Nästa artikel

»Bidrar förarkurser till att vi kör sämre?«

Ledare 2.08

Piloter är alldeles för skickliga på att nödlanda, kunskapsnivån måste ner.

Piloter på trafikflygplan har visat sig vara alldeles för skickliga på att reda ut nödsituationer. De kunskaper som under åratal nötts in leder till att piloterna utnyttjar sina färdigheter för att ta större risker. Därför föreslår ntf (Nationalteatern för flygsäkerhetens främmande) att kommande elevkullar vid pilotutbildningarna måste bli sämre på att nödlanda och hantera planet i dåligt väder.
- Det är bättre att aldrig hamna i en farlig situation, säger säkerhetschefen vid ntf.


Skräckvision? Ett dåligt

skämt? Bara nästan. Ingen skulle acceptera ovanstående synsätt för piloter. Vi skulle heller inte vilja att läkarstudenter endast får lära sig att undvika kraftiga blodflöden -inte att stoppa dem.  
Men när det kommer till trafiksäkerhet anses skicklighet vara en brist, rent av en fara. »Skickliga förare ofta farliga« lyder en rubrik på dn.se där trafiksäkerhetschefen vid verklig-hetens ntf (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) uttalar sig.

Till exempel anses

avancerade halkkörningskurser bidra till att bilförarna kör över sin förmåga. Det är därför halkutbildningen för körkortsaspiranter inte lär ut hur man häver en sladd - bara att när det är halt är loppet redan kört, ställ bilen och gå.
Låt oss anta att det ligger något i påståendet - att folk faktiskt får hybris och använder sina nyvunna färdigheter till att öka hastigheten i stället för som extra säkerhetsmarginal. Är det då skickligheten att framföra fordonet som är ett problem, eller den bristande riskförståelsen?


Jag undrar om

inte argumenten landats ihop här. Att unga grabbar vållar fler olyckor än jämnåriga tjejer eller äldre killar är uppenbart. Men är det verkligen så att medelålders män och kvinnor som har råd att betala de ofta dyra förarkurserna generellt höjer farten och kör närmare gränsen på väg hem från isbanorna? Vilken forskning lutar sig ntf mot?
Den verkligt intressanta frågan är dessutom hur många olyckor som undviks varje år på svenska vägar tack vare kurserna i avancerad bilkörning. En utebliven olycka syns inte i någon statistik.
En olycka där konsekvenserna mildrats tack vare rådigt ingripande från bilföraren tynger statistiken - men det delas inte ut några guldstjärnor för att dödsolyckan »bara« blev en olycka med skadade eller rent av bara plåtskrot.

Ett samhälle som

sänder signalen att förkovran och skicklighet är en belastning är snett ute. Det självklara vore att utbilda alla svenska bilförare i avancerad körning - men kombinera med gedigen riskmedvetenhet.
Jag vill inte heller möta hetsporrar med Loeb-ambitioner på vintervägarna. Men hellre någon som vet hur man häver en sladd än någon som bara vet att sladdar är farliga.

Taggar: Kåserier
»Bidrar förarkurser till att vi kör sämre?«

Kommentarer

#1
Dieter Hinterrad
2008-02-16 17:46

Förstår ni inte varför? Det är bara för att rättfärdiga sitt eget totala okunnande och hundraprocentiga avsaknad av kompetens man resonerar på det sättet.

Jag menar, bara deras påstående är en bevisande tes. Är det inte?

#1
Gerhard Reifenpanne
2008-02-20 09:47

Man kan kanske förstå hur de MENAR!
Man skall inte blanda alldeles för duktiga med alldeles för dåliga på samma spelplan. Oberoende spel, sport eller vad än.

I vägtrafik däremot finner man tydligt skäl att inte omutbilda eller begränsa de sämre, och farligas, spelplan och tider på dygnet de får köra utan man vill se till att det inte blir någon elit. Ingen skall få vara duktig.

Om vi också tog bort högerregeln, stopplikt och företrädelseregler i rondeller, för att ge några exempel, skulle folk vara så oroliga för att krocka att de skulle endast våga masa sig fram.

Förslaget måste mena att körskolorna läggs ner, körkort delas ut i flingpaket och bilbesikningen skrotas. Allt för att ingjuta alla trafikanter i okunskap och osäkerhet föra att därmed sänka antalet olyckor.

Vägverkets egna personalrekrytering går med första sållning på den sökandes studieskuld som av samma skäl inte får vara för hög då kunskap ger skickliga medarbetar som ju enligt konceptet fattar farliga beslut.

Värnpliktiga kommer förses med vapen utan att utbildas på dem och denna okunskap att använda vapen kommer på sikt att ge fred på jorden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.