Bild
Nästa artikel
»Bilismen handlar inte om det den gjorde förut«

»Bilismen handlar inte om det den gjorde förut«

LEDARE 7.09

Tar du bilen till snabbköpet blir du fet och förstör för nästa generation.

Hälsa och miljö. Två av historiens mest använda ord på dagstidningarnas välplacerade löp. På senare tid har dock finanskrisen passerat och domedagsprofetior säljer tidningar som aldrig förr. Företag ett köper två, nya företag alltså, och tre går i konkurs, inte företaget alltså. Nummer fyra är satt under rekonstruktion och när allt är löst tvivlas det på finansiärerna, vilka gått under jord. Soppan är salt, och garnerar du med hälsovådliga utsläpp och en klimatkris drar tidningsförsäljningen i taket. Mitt i denna röra finner skarpsynta bilismen – ett ständigt debatterat inslag som bidrar till ovanstående typ av rapportering. Tar du bilen till snabbköpet blir du fet och åker du med den till jobbet förstör du för nästa generation genom en miljöpåverkan som går utanpå allt.

På femtiotalet – under det som kallas bilismens guldålder – såg det annorlunda ut. Var och varannan tillverkare marknadsförde bilen som en hälsans tvättstuga. Resandet var ofta i fokus, kravlös förflyttning i vackra miljöer. Ibland gick man ännu längre, fjärran från vad vi är vana vid i dag: »Safe place to put your money« stod det i en annons för Ford Galaxie 500 år 1959. Jo tack!

BILEN MÅLAS MÅNGA gånger upp som ett icke nödvändigt ont. De ursprungliga kvaliteterna har drunknat i miljömässiga klassificeringar och krockbetyg och frågan är om det någon gång kommer att avstanna, hur rena och säkra bilarna än blir. Missförstå mig inte – jag både källsorterar och motionerar, samt är en tydlig vän av krocktester och miljöfrämjande åtgärder, även inom bilindustrin. Men kanske skulle en annorlunda belysning av fordonets egenskaper kunna ge bilen det den verkligen förtjänar, det vi entusiaster hela tiden eftersträvar, trots att tiden är knapp. Vissa tillverkare är bra på att marknadsföra bilen som en känslomässig och avkopplande produkt, förknippad med körglädje och den kravlösa frihet som gjorde industrin blommande på sextiotalet. De klarar de ekonomiska svängningarna bäst. Visst, det ligger med all säkerhet teknik bakom, men att underskatta den grundläggande inställningen är lika galet som att nonchalera klimathotet.


Hur skall man åter lyckas förknippa bilen med psykiskt välbefinnande och kravlös frihet istället för något som är småfarligt och miljöskadligt? Vad tycker du? Har du en plan? Skicka mig ett mail så sätter vi upp en branschövergripande marknadsstrategi och medial omvändningsplan.
Något att bita i – helt klart.

Taggar: Kåserier

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.