Bild
Nästa artikel

Bilnamn - en allt konstigare historia

CALLE CARLQUIST AUTOMOBIL 3.07

Visst har du lite småtråkigt ibland? Visst? Gör som jag, grunna på bilnamn och jag garanterar att du aldrig sitter sysslolös. Har du otur blir det en dålig vana som vägrar lämna skallen, ungefär som en schlagerdänga som följer dig från morgon till kväll. Varenda bil du möter kommer att göra dig kollrig förr än du anar.


Börja med att

vränga om kända bilnamn en smula och se vad som händer:
Ford Fikus - miljöbil för alla med gröna fingrar.
Opel Hänt i Vectran - en kalasbil men skvallra inte.
Dodge Wiper - nu med vindrutetorkare.
Hillman Pimp - MTV-version med 250-tums LCD-screen.
Porsche Baylan - förre skolministerns drömbil.
Fiat Kino - med dubbla dvd-skärmar.
Fiat Trauma - svårsåld.
Fiat Panto - returburk.
Fiat Vahettere - inte riktigt klar.
Nu får jag sluta mobba Fiat:
Bristol Arnheim - specialbygge för Jan Guillou.
Vauxhall Kravatt - på det hela taget ganska fånig.
Bentley Bondage - en ganska hårdför typ.
Chevrolet Blåtira - vad den bilen förtjänar.
Lancia Antithesis - raka motsatsen till sig själv.
Lotus für Elise    - vilken fingerfärdighet!
Maserati Cinqueporte - halvkombin.
 

Så där kan

man hålla på. Det är betydligt svårare att tända till på bilar med enbart bokstäver eller bokstäver ihop med en siffra. Vad är väl en sketen Saabklon som Cadillac BLS mot forna tiders stolta skepp Fleetwood 75 Brougham Superior? Mest som ett blankt Audi A4-papper om du frågar mig.
Ändå är det väl märkvärdigt vad vi dras till siffror? Själv brukar jag försöka komma på bilar som heter något från 1 och uppåt: BMW Z1, Audi A2, Bentley S3 och så vidare. Hur långt upp kan du räkna på det sättet? Vilken är bilen med högst siffra som modellnamn? Maserati 5000 GT? Se där en kul sak som garanterat kommer att sysselsätta dig. Jodå, erkänn. Jag drar mig också till minnes det magraste emblem jag sett: Ford Fiesta 0,9 på en snikversion i England 1983. Den du.
 


Fundera också på

varför vissa bokstavs- och sifferkombinationer får det att vattnas i munnen på oss, medan andra framkallar kräkreflexer: 353 ligger ju inte så långt från vare sig 355 eller 356, men visa mig den Automobilläsare som går i gång på en gammal Wartburg före en Ferrari eller en Porsche.
Om du inte tycker att det här är knasigt nog ska du bege dig ut i verkligheten. Den överträffar alltid dikten.
För cirkus 15 år sedan kom en bil som hette Opel Astra, ett urtrist plåtsammanträffande med klädsel av vadmal. GM:s smarta marknadsförare hade tydligen inte upptäckt att det fanns ett gigantiskt läkemedelsbolag vid samma namn utan tvingades klistra dekaler på bilsidorna där det stod: "Provkör nya Opel Astra*"
* = Namnet Astra används med tillstånd av läkemedelsbolaget.
En så skicklig reklambyrå hade inte fått fakturera mig.

I år har

vi en ny skapelse vid namn Kia c'eed i Golfklassen, ett bilnamn som slår det mesta ifråga om urbota korkhet. Hur ska det uttalas? "Siid", för att anspela på "succeed" kanske? "Sid", som i Vicious? "Säd" som i det som står på åkern? "Sädd" som i trist? Ja, det där senaste verkar rimligt.
Hittills har jag sett säkert elva olika stavningar på ordet i diverse provkörningsrapporter. Det är nog ett led i marknadsföringen, den brukar vara större än det marknadsförda.
Vi som försöker skriva om bilar har alltid ett nomenklaturproblem: Ska vi skriva MINI eller Mini? SEAT eller Seat? Saab eller SAAB? BMW Compakt, Compact eller vad? Nio av tio motorjournalister, som man tycker borde veta bättre (tills man vet bättre…), skriver dessutom Infinity i stället för Infiniti. Högtalare i stället för Nissans lyxbilar, vad har de i provkörningarna att göra?

Nä, det blir

allt mer ute att försöka uttrycka sig korrekt för sin publik. Kreativiteten har slutat flöda på bilföretagens dopavdelningar. Nästa Hyundai ska, efter en del mediespekulationer som om det vore en världshändelse, döpas till i30. Men det var också bra när att vi fått en Arnejs i våra fejs.

Bilnamn - en allt konstigare historia

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.