Bild
Nästa artikel

Ferrari - bara för läppläsare?

DEBATT * SKRIV EN KOMMENTAR!

Är Ferrari ett bilmärke bara för posörer och folk som egentligen inte använder sina bilar? Tål Ferraris bilar att nöta på - eller är det en helt ovidkommande faktor? Debatten har varit eldfängd - ge DIN SYN PÅ SAKEN i kommentarsfältet!

GÖRAN CEDGÅRD: FERRARI KAN INTE TAS PÅ ALLVAR


Er artikel (Automobil 10.07, sidan 18) befäster vad jag länge vetat. Ferrari är egentligen ingen bil - utan en pryl för garaget.

Den klarar ju inte 19000 mil utan reparation av en tätning för 225 000 kr. Tror nog att de bytte hela motorn. Annars har de problem!



Jag lovar dig att den Ferrari som klarar tre års åretruntkörning i Sverige med kallstarter, salt, regn etc. inte är tillverkad och aldrig kommer att bli det.

Kamremsbyte vart annat år för 35 000 kr. Var är kvaliten här? (Borde ha kugghjulsdrivna kamaxlar med tanke på prislapparna). Ferrari lirar ju i gärsgårdsserien tillsammans med Opel och kompani.

Vakna upp och se sanningen som den är. Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Lamborghini och Ferrari är alla bilar byggda för medelhavsklimat och kvaliten är därefter - låg.

Det är bara att läsa i systertidningen Teknikens Värld för att se hur italienska bilar generellt står sig i konkurrensen med de tyska.

På en punkt kan jag ge märket kredit. Ferrari 250 GTO Pierro Drogo - Ulf Norinders sagolika mörkblåa bil är helt okej att ha som samlarpryl i garaget eller stora rummet med för den delen.

Men det är också allt. Ferrari är som Harley-Davidson -visa omvärlden att du har pengar. Köra de är av sekundär betydelse.


Köp en Porsche istället. Den fungerar och är överlägsen kvalitetsmässigt. Ferrari är endast för garagemaffian som sitter och läppsmäller och polerar i garaget och tycker de är häftiga när de en gång om sommaren tar P-plats på golfbanan eller var dom nu vill synas. Patetiskt!
GÖRAN CEDGÅRD


LEIF LINDSTRÖM: TVIVLA INTE PÅ FERRARIS DRIFTSÄKERHET


Oj, så många fördomar på en gång, Göran Cedgård! Ditt angrepp på ett av världens mest berömda bilmärken och deras ägare osar både krut och svavel. Det är inte utan att man undrar varför?

"Ferrari är endast för garagemaffian..."
Jag skulle nog sagt att du haft ganska rätt för 20 år sedan, men inte 
numera. Ett flertal av ägarna använder sina bilar regelbundet, på vägen och på trackdays. Att de inte kör vintertid i salt och slask är väl knappast konstigt.

Nästan alla ägare av sportbilar väljer att ställa av sina ögonstenar när skitvädret tar över. Men det finns inget som säger att det inte skulle fungera att köra Ferrari på vintern.

Ditt snack om kvalitet har heller ingen substans. Världens mest slitna uttryck som ofta används när man inte har något konstruktivt att bidra med. Teknologin hos Ferrari är på högsta nivå och det gäller både racerbilarna och de som tillverkas för landsvägsbruk.

Framgångarna på världens racerbanor är oöverträffade och det beror förstås på att Scuderia Ferrari gör jobbet bättre än någon annan. F1-bilarna är inte enbart snabbast, de är också mest tillförlitliga, vilket har resulterat i VM-titlar sex gånger av åtta möjliga under 2000-talet.

Ferrari- och Maserati-bilar dominerar också GT-klasserna, mycket beroende på att de har den bästa driftsäkerheten.

Fiat och Alfa håller inte heller måttet, enligt dig. Vilken erfarenhet har du av dessa bilar? Jag har ägt ett 20-tal olika modeller av nämnda märken och haft ytterst få och små problem.

De flesta ägare säger det samma men påpekar samtidigt att man åtminstone förr hade bekymmer med service och tillgång på reservdelar. Detta har dock förbättrats avsevärt sedan Olle Olsson-bolagen tog över.

Vad beträffar statisk så svänger det ganska ordentligt beroende på vilka undersökningar vi väljer att studera. Och det är långt ifrån alltid till tyskarnas fördel… Det man kan se är att vissa japanska tillverkare envisas med att nästan alltid ligga i topp - ett faktum som är svårt att bortse från.

Vad jag har svårt att förstå är vad som ligger bakom dina rader? Du äger tydligen ingen italiensk bil och uppenbarligen har du inte heller för avsikt att köpa någon.

Det innebär att du kan använda dina pengar till något annat som du tror mer på. Så, vad är problemet - handlar det verkligen om bilar eller är det något annat?
LEIF LINDSTRÖM

NILS-GUNNAR HAGMER: EN FERRARI SKA INTE "BRUKSAS"


Nu har jag läst Göran Cedgårds insändare för tredje gången och jag måste erkänna att jag är häpen!

Tror du att Ferraris tekniker överhuvudtaget tänkt tanken att deras bilar ska "bruksas" i ett litet obskyrt land med mestadels tråkigt väder? (Detta gäller väl supersportbilar generellt varifrån de än kommer).

Tror du att de som köper en Ferrari har "kvalitet" som det absolut viktigaste på kravspecen eller kan det finnas andra parametrar som är viktigare för dem?

Själv har jag, under de tjugo år jag haft körkort, pendlat i bilinnehav mellan mina två favoritmärken. Märkena är Alfa Romeo och BMW.

Jag får nog erkänna att de gör ungefär samma saker. De tar mig dit jag vill och även om klangen när man stänger dörren är vackrare i BMW så har ingen av dem någonsin lämnat mig sticket vid vägkanten. Trevligt har jag i båda märkena.

Ett tips, köp en Volvo V70 och ta en riktigt lång prenumeration på Teknikens Värld så ska du nog se att du blir nöjd med tillvaron!
NILS-GUNNAR HAGMER

STEFAN ÅSTRÖM: DU ÄR EN TRÅNGSYNT TRÅKMÅNS, GÖRAN


Svar till Göran Cedgårds insändare i Automobil 2.08. Det är uppenbart att du inte ens provkört någon italiensk bil de senaste 15 åren.

Ta och läs begagnatartiklar om de senaste Alforna i "systertidningen" Teknikens Värld (mig veterligen tillhör den inte samma förlag som Automobil) så ska du se att de har skrivit ganska positivt om dem.

Sedan kanske du ska ta en provtur, du kommer garanterat att ångra dig att du varit en trångsynt tråkmåns hela livet.
STEFAN ÅSTRÖM
Hisings Backa

NICOLAS SUNDBERG: KÖP VIAGRA, SLUTA GNÄLLA!


När jag läser Göran Cedgårds insändare i Automobil 2.08 slås jag av ett par saker.

Killen är full av fördomar han inte vill bli av med (inga fakta, bara egna slutsatser och gamla "sanningar"), han är avundsjuk på de som både kan köpa Ferrari och spela golf och slutligen är han är trångsynt eftersom han inte kan förstå att människor har andra värdegrunder än vad han har.

Det kan man kalla patetisk människa. Köp Viagra och sluta gnälla.

Till er andra, förhoppningsvis mindre trångsynta människor vill jag säga: Vi ska vara glada att det fortfarande finns fler tillverkare än de tyska och japanska. Det kanske inte kommer vara så länge till i den grymma prispress som finns inom automotive.

Tänk vad de nationella särdragen har skapat för bilar:

Japansk lyhördhet och galenskap (Toyota och Skyline), tysk race och perfektion (VW och 911), fransk kreativitet och brukstänkande (Renault och 2CV), italiensk race och estetik (Ferrari och Fiat 500), engelsk stil och hantverkstradition (Jaguar och McLaren F1), amerikansk vulgaritet och vinnarmentalitet (Chrysler och GT40), svensk ihärdighet och säkerhetstänk (Volvo och 9-5, tänk att den sistnämnda fortfarande tillverkas.!).

Mångfald är skithäftigt!
NICOLAS SUNDBERG
 

Taggar: Kåserier

Kommentarer

#1
Anders Hansson
2008-02-27 14:15

Jag tycker den här typen av debatter är märkliga.

Jag kan tänka mig att samla på vackra prylar, t.ex. antika symaskiner eller liknande. Någonting som det finns historik bakom och där jag genom sparsamt användande kan njuta av den mekaniska precisionen.

Det kan efter hand som tiden går bli svårt att hitta reserv- och servicedelar och själva jakten på dessa kan bli en del av hobbyn. Med drömmen om att hitta ett orört konkurslager med fabriisnya prylar.

Men jag kan också njuta av designen - placera min symaskin perfekt i rummet och arrangera belysningen för att materialens egenskaper ska framhävas perfekt för åskådaren.

Eller så kan jag plocka fram tidsenliga trådar, nålar och tyg för tillverkningsperioden och försöka producera sömmar lika fort som dåtidens sömmerskor.

Eller så plockar jag den symaskinen i minsta beståndsdel i min specialinredda symaskinsverkstad och renoverar den till till yppersta skick för att njuta om vetskapen att jag bevarar en bit historia.

Kanske kånkar jag in hela maskineriet i en trailer och drar iväg den till en utställning där skick och inte prestanda bedöms. Där man kan i timmar jämföra detaljer mellan två årsmodeller.

En Ferrari, Datsun, Porsche eller Volvo spelar ingen roll för mig. Jag kan förstå hur entusiasm föds från de märkligaste förutsättningarna.

#1
Eric Lindgren
2008-02-27 14:59

Ferrari bygger idag bilar som går att använda, men när Testarossan dök upp på 80-talet kunde de lika gärna ha levererats utan motorer med tanke på ägarnas ovilja att använda bilen. Vad jag har förstått av en bilhandlare med erfarenhet av Ferrari så drabbades även Maranellon av fel som läckande kylare och märkliga elfel. Ska man ha en superbil som går att använda i ur och skur finns det nog bara Porsche, men det vore kul att se en Ferrari som gått 20.000 mil. En annan grej jag har svårt att tycka är speciellt med Ferrari är ljudet som inte imponerar på mig. Jag tycker att det låter lite symaskinsaktigt och på nerväxling låter den som en gris - nöff nöff. Jag gläds gärna åt en fin Ferrari, men drömmer inte att äga en sådan. Då är jag hellre sugen på en Porsche Turbo, där en 996:a erbjuder mycket komfort, prestanda och körbarhet för pengarna. Att få ta med ett barn eller frun på Alpsemester vintertid eller åka till Rivieran med en sådan är något jag skulle vilja uppleva innan man blir för gammal. Om det inte vore så att jag hade en historik med Porsche så skulle jag även kunna tänka mig en nyare Corvette som GT-bil. Ferrari kommer nog aldrig att locka mig.

#1
LMP
2008-02-27 15:53

Är själv Fiat, Alfa och Ferrariägare sedan nästan tre decennier med väldigt få små skitproblem någon gång. Vad gäller Göran Cedgårds kommentar så den inte ens är patetisk och det är kanske i slutänden bra att den publicerades då han eventuellt begriper hur totalt okunnig och obegåvad han är i ämnet.

Har heller aldrig blivit stående med en enda av mina italienare och kan bara säga att jag är stolt ägare av Milanos stadsvapen(Alfa) och den stegrande hingsten från Ravenna(Ferrari)

Hellre en italienare med några få småproblem än en tysk som gör plånboken lika platt som ett rakblad efter alla verkstadsbesök. Detta syndrom drabbar inte minst dom s.k. "premiummärkena", och med verkstadsbesök menar jag inte vanlig service.

#1
LMP
2008-02-27 17:30

Normalt sett så lyfter man topparna för undersökning på ex.en 550 Maranello efter 25-30000 mil.

Mer intressant läsning för alla som är intresserade att veta mer om Ferraris långsträckkörningar och höga miltal:

http://www.seriouswheels.com/cars/top-2005-Ferrari-612-Scaglietti-Tour-China.htm

#1
Calle Svensson
2008-02-28 13:46

Vill göra ett kort inlägg om förträffligheten som en del Påstår med tex Porsche. Köpte för ngt år sedan en 911 som var 4,5år och i ett utmärkt skick. Läste om alla förståsigpåare och om att detta är bilen för sköna långa transporter på kontinenten och med kvalitet samt en pålitlighet man inte finner på andra bilar. Innan denna Porsche körde jag Alfa SW GTA för familjens skull. I Porschen fick dottern plats samt vårt bagage när vi skulle göra vår årliga resa ner till Medelhavet och stanna där 7veckor.
Först kan säga som så att komforten i denna burk till bil är horribel. Ljudnivån är ngt så högt vilket innebär att köra i 150KM/h är en ren plåga. Högfartsstabiliteten var är den?? Nog om detta förutom knappar som inte borde finnas i en bil för 410.000kr (begagnad). Vi kom aldrig så långt som till medelhavet utan det ena felet efter det andra gjorde att i Österike erbjöd sig försäkringsbolaget en hyrbil och vår Porsche skulle hem. Väl hemma blev det dyrt med denna bil i reparationer. Har kört italienska bilar i över 20 år och blandat emellanåt tyska BMW. INGEN av mina Alfor / Fiat / Maserati har lämnat mig i sticket. Numera har jag ingen Porsche då jag insett att dom bilarna inte klarar att användas dagligen. Detta är min erfarenhet av denna bil.

#1
Sam
2008-02-29 13:15

Hej .de "flesta" klagar på GÖRAN CEDGÅRDs: FERRARI KAN INTE TAS PÅ ALLVAR artikel , men ni nu som ev äger en ferrari svara på detta

Hur långt har bilen gått?
Vad kostade milen?
Ev reparationer?

motbevisa om artikelm är falsk

#1
Jonas
2008-02-29 23:35

Hej. Jag kan förstå Göran lite gran, varför skall man behöva byta kamrem och även koppling med så täta intervaller när man på lite mer normala bilar som Bmw m3 och Audi rs4 som har en motoreffekt i närheten av ferraris 360. Är nyfiken på ett bra svar på detta.

#1
LMP
2008-03-01 00:37

En Ferrari körs i genomsnitt hårdare än både en M3 och RS4 och vad gäller kamremmarna så är det en säkerhetsfaktor. Kopplingsbyten är just förenat med körstil.

Som ex. kan jag nämna att på den tiden jag bodde i Tyskland så var det en handelresande som använde sin Ferrari Mondial(början på 90-talet) som daglig transport, utöver vanlig service, vilket görs på alla bilar, byttes koppling och tätningar runt kamaxlar en gång på 23000mil.

På Ferrari så gäller, förutom F430 som har kedja, byte av kamrem mellan 5000-6000mil eller tre år beroende på modell. Detta även om bilen inte används då materialet åldras. Att kamremmar åldras gäller samtliga bilmärken.

Vad gäller Sign. Cedgårds inlägg, som jag iofs kommenterat innan, ett typexempel på utpräglad pekoralism.

#1
Patrik
2008-03-23 16:18

Hmm.....lite fundersam över Göran Cedegårds kommentarer till er artikel. Skulle gärna vilja ha ett förtydligande. Är det själva kostnaderna på servicen som stör dig? Hade det varit ok om kamremsbytet hade kostat 3500kr eller rep av motor 22.500kr?. Procentuellt av av inköpspriset så är det väl ok om rep av motor ligger på 225.000kr? Vad spelar det igentligen för roll vad det kostar när ingen igentligen behöver en Ferrari för att överleva? (förutom jag själv då såklart..)Du behöver ingen Ferrari bara för att kunna ta dig från det klassiska A - B, du får inte köra fortare på allmänn väg än andra (nästan tvärtom, verkar som polisen ser det som en triumf att haffa en Ferrari). Känns ungeför som att klaga på att folk köper vatten på flaska när det vatten ur kran så mycket billigare. Hur kan folk betala 20kr/liter vatten när ur kran kostar............osv. osv......

#1
Patrik
2008-03-23 17:27

osv, osv.. för dig , Göran, kanske ett Romanée-Conti bara är värdens dyraste baksmälla medans andra ser det som en gudagåva. Men det är helt ok.....det är det som är det fina i allt detta.
Passion har inget med förnuft att göra

#1
Fredrik Hansson
2008-03-26 11:41

Det finns två läger vad gäller Ferrari: älska eller hata. En Ferrari är inte till för att användas dagligen, den ska plockas fram vid speciella tillfällen. Ungefär som ett fint årgångsvin som legat lagrat under en längre tid. Man går och väntar på att få öppna korken vid ett speciellt tillfälle, eller trycka på startknappen. Ferrari handlar om känsla, inte om ekonomi eller kvalitet!

#1
LMP
2008-03-26 17:06

Känsla och kvalitet som har givit sig till känna på dom flesta tävlingsbanorna och långlopp genom årtionden. FIA-GT för att ta något där produktionsbilarna står som bas.

#1
Per
2008-05-10 18:56

Köp in och testa!

Köp in till Automobils teststall, en ny Ferrari, en Gallardo, en 911 och en Audi R8.
Kör dom 10 000 mil och se vad som händer!!
Det kan blir många intressanta tester och artiklar.
//Per

#1
Ted
2008-05-14 11:53

Är själv ferrari ägare (f355 gts), njuter varje gång jag tar ut den för en runda.
Finns inget bättre än att möta solnedgången i en ferrari.
Jag har haft porsche, M3, Rs4 mfl men inget å den menar jag absolut inget annat land än italien erbjuder denna underbara glädje som man känner själv och även av folk som tittar på bilen.

Ferrari är ingen bil det är passion.
Jag brukar säga att den som inte gillar ferrari har heller aldrig åkt någon.

sen så kan jag ju säga att en Rs4 är precis lika dyr att hålla igång som en ferrari, RS4 blir tom dyrare då den brukas mer som vanlig.

Annars håller jag med patrik i hans inlägg.

#2
Göran Svensson
2011-01-26 16:56

Mina erfarnheter av Ferrari är en 328 GTB som jag ägde några år under 90-talet. Jag blev aldrig stående någonstans längs vägen men elfel var inte ovanliga och den läckte olja med resultat att packningar var tvunget att bytas och kamremmar o service mm kostade på - räknar man samman de totala verkstadskostnaderna under de år som jag ägde bilen så var de nästan lika stora som inköpspriset! Fruns gnäll på att semesterpengarna varje år gick till verkstadsfakturor gjorde att jag köpte en ganska ny 911 -97 och den funkade bra förutom att den tvärstannade på autobahn mitt i natten när den s.k. styrboxen gav upp, när jag lovat frun en avkopplande bilsemester i Europa. Det tog tre veckor att få fram rätt styrbox och vi åkte runt i en Passat under semestern... 911:an var dock betydligt roligare att köra än 328:an även om 328:an var snyggare i garaget. 911:an blev dock alltmer sällan körd, vilket är ett illavarslande tecken för mig och till sist så sålde jag den. Bilar ska köras anser jag och när dom inte körs så har man tröttnat och då ska man sälja - allt enligt min mening. Vilse i bildjungeln så var jag utan "kulbil" några år tills grannen plötsligt kom hem med en av en bilhandlare lånad Corvette -08. Grannen vågade inte köpa bilen av rädsla att bli hånad av sina kamrater på Golfklubben så då köpte jag den istället. Jag som alltid sagt att jag aldrig ska äga en jänkare... Hm.. Nu tre år senare så kör jag min bil så ofta jag kan på sommaren och jag får en chock varje gång jag servar den - det är ju så löjligt billigt! Sen "rastar" jag mina kompisar när de försöker hänga med i sina Porschar, Maseratis o Alfor men det får mig bara att må bra och le... (Känner ingen som har en Ferrari längre, alla som jag har känt har sålt sina.) Lite fånigt är det dock när man tankar Corvetten, det händer ganska ofta att folk LER åt en när man står där bredvid bilen o slangar soppa, de kan t o m ge en komplimang om att bilen ser häftig ut - det hände ALDRIG när man tankade 911:an.. Åter till ämnet: Det är fullt möjligt att dagens Ferraris är väldigt bra bilar men jag är löjligt lycklig med min Corvette och jag är inte ens lockad av tanken att byta den mot en Ferrari. Planerar just nu en ny resa till kontinenten med frun till våren, förra året var liksom föregående år på alla sätt en succe...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.