Bild
Nästa artikel

»Himmel och helvete 
för biltestare«

LEDARE 5.11

"Just när övningarna skulle börja kom regnet. Ösregnet. Den öppna skyn."

Nu ska vi se här:… »Man kan i ett vidare perspektiv betrakta bilsalongen i Shanghai som en allt viktigare plats för den internationella bilindustrin att närvara vid eftersom …«  nja.

»Att det råder turbulens som aldrig förr vid Saab i Trollhät …« … asch.

»Nu när våren kommit över hela vårt avlånga land och det äntligen är dags att köra på sommardäck igen så …« … nähä, inte ens den enkla.

»Konsumenterna måste kräva sin rätt till ersättning även om rostskyddsgaran …«  (här har skribenten sedan länge övergått till nagelpetning).

Nej, så här var det. Vi hade tänkt ha ungefär tre A-tester klara redan så här tidigt på den nya, torra säsongen. Framförhållning är ju bra och vi hade ett ofelbart körschema.

Vi hade enkelt vunnit ett råkurr med andra biltidningar om att först av alla låna en alldeles drypfet Mercedes-Benz S 63 AMG och planerat in den för raska ryck på Lunda flygfält. Rekordtider vädrades, i alla fall rekordfeta bilder på en blåvalstor prestandasedan i bredställsbryderier. Vi hade redan jobbat dygnet runt med att hämta skapelsen och fotograferat den till långt in på småtimmarna.

Sedan hade vi noggrant, på klockslaget till och med, tussat samman en Citroën DS3 Racing med en Fiat 500 Abarth för vidare transport till flygfältet och testdatoravhandling, liksom det som möjligen skulle kunna bli årets sensation på temat sportbilar folk har råd med. Alltså Hyundai Genesis Coupé med fyrcylindriga turbon. Den är urkul – men hur skulle den gå i A-test?


För din information kan jag avslöja att det inte bara är att hoppa in i de önskade testbilarna och dra igenom konbanan. Bilarna måste kollas noga först, alla däcktryck ska vara korrekta, det måste finnas luft och tryckmätare med i testbagaget och det måste finnas mat i något bagageutrymme. Massor av mat. Friska flygplatsluften suger. Och bananer, sa jag det? Kaffe, reporter Östlund är fena på att dricka kaffe.

Så ska det tankas och tvättas. Luften måste vara tillräckligt varm, det får inte blåsa, regna eller snöa. Det ska vara torrt. Asfalten, den är kanske viktigast av allt. Måste hålla minst fem grader, annars är g-kraftmätningarna värdelösa. Vi kollar den också.

Framför allt ska det inte finnas snö på asfalten, men det gjorde det när S 63 kom ångande. Första strecket i räkningen, vi brassade raskt hemåt igen.

Nytt försök några dagar senare, då hade de flitiga inom Lundaalliansen, som driver verksamheten på flygfältet, skottat och plogat och stått i, så då for en ny kontingent A-testare i väg. Just när övningarna skulle börja kom regnet. Ösregnet. Den öppna skyn.

Eftersom det nyss varit påsk när du läser det här kanske du kan ana att vi dessutom var tvungna att lämna tidningen till tryck extra tidigt så att också tryckeripersonalen skulle få lite välförtjänt ledighet. Det är därför den här tidningen inte innehåller något A-test, för första gången sedan Automobil 4.05. Men i nästa nummer är det tillbaka och vår hemsida www.automobil.se står som alltid över alla futila väderproblem, öppen dygnet runt, bara att kliva in.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.