Bild
Nästa artikel

Pedalgåtan måste få sitt svar!

CALLE CARLQUIST AUTOMOBIL 7.07

I rummet intill sitter en kille som har fullständig koll på rattar och ventilationsutsläpp i diverse bilar och när de ändrades och varför. Chefredaktör Lund har en nördavdelning i sin skalle som han då och då delar med sig av till de ännu icke upplysta, på det att de ska bli just det - upplysta. Att upplysa och lysa upp ser vi som två av våra viktigaste uppdrag. Det där vet alla ni som regelbundet läser Automobil. Vet du inte det, gör det: läs Automobil regelbundet.
Lunds hållning väcker anklang.


Vi får många

brev och ännu fler mail om saker och ting som är totalt kryptiska för en icke bilintresserad och som kan utgöra en guldgruva för ett psykologsymposium på ett alldeles riktigt universitet. Automobils läsare har koll på just dörrklangen i BMW:s olika modeller, de kan vältaligt redogöra för växelspaksmotståndet i Porschebilar och det finns i vår skara oräkneliga som, därtill ombedda (eller helt opåkallat) glatt räknar upp maxeffekt, borrning och slaglängd på Mercedesbilar från 1980-talet.

Det här skulle

man kunna skratta åt, eller blankt avfärda. Riktigt så enkelt ska man dock inte göra det för sig. Det finns folk som samlar fjärilar, nålar upp dem i tusenden och åker jorden runt för att skaffa den tusenförsta. Det finns folk som åker rullskidor.
Även jag är ett rov för denna drift, vilken psykologsymposiet antagligen har ett namn på. Jag har inte total överblick över rattar och ventilationsutsläpp men jag kan intressera mig när det behövs. Om det behövs. Jag kan däremot skilja Volvoemblemens typsnitt bättre än de flesta, diskutera placeringar av Automatic-skylten på Oplar och känna igen Saab 900-årsmodeller på flera hundra meters avstånd. Första generationen i alla fall. En massa nyttigt.
 


Nu sitter jag

emellertid här med en gåta och stirrar på tre stycken pedaler. Jag får inte fram något vettigt ur dem, vilket man ju gör ur pedaler när man är ett ämne för ett psykologsymposium. Dessa stökiga pedaler, tre till antalet som jag sade, hör till ett av de mest ordningssamma bilmärken som finns: BMW. BMW:s så kallade 02-serie.
Upprinnelsen var förstås detta nummers klassikerbil, 2002 turbo. Den har stående pedaler. Jag vet, jag har nyss trampat på dem. För att åstadkomma en artikel åt folk som läser på riktigt är det klokt att studera många källor och böcker. Det är under denna arbetsfas jag upptäcker att somliga 02-bilar har stående pedaler, andra hängande. Det finns, så vitt jag kan se, inget givet mönster. I synnerhet 2002-modellen hänger i luften som ett stående frågetecken. Ibland tror jag att det handlar om höger- eller vänsterstyrning, ibland om årsmodeller, ibland om övergången från vajer- till hydraulisk koppling. Men jag får inte till det, jag ser inte mönstret.
 

En struntsak förstås,

men inte för oss som diskuteras på symposier och inte för Automobil-läsare av det virke jag beskrev ovan.
Så jag vänder mig till BMW:s historiska avdelning i München och får snabbt svar: tävlingsbilarna har stående pedaler och skulle det vara annorlunda handlar det nog om hemmafix.
Hemmafix? Har någon, ens Automobilläsare, någonsin byggt om sin bil avseende pedalernas hängande eller stående.
Bättre upp! Jag skickar BMW:s (mycket tillmötesgående ska sägas, de skulle kunna ringa psykakuten men de är ju på symposium) man på fallet mina iakttagelser och bilder, noggrant inringade som bevismaterial.
Jag ser fram emot ett svar för jag har ärligt talat ingen aning om hur det förhåller sig och det vet ju ni nördar -att inte ha en aning är det värsta en nörd vet.
Tillskriv mig alltså era teorier, upplys och lys upp oss alla!

Taggar: Kåserier
Pedalgåtan måste få sitt svar!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.