Bild
Nästa artikel

»Quick fixes fungerar inte, kunden gemomskådar«

Ledare 1.09

Om två biltillverkare möts på lika villkor finns förutsättningar att uträtta stordåd.

Det ser vältajmat ut, men är en ren tillfällighet. Reportaget om Saab 9000 i denna utgåva började planeras för flera månader sedan – långt innan finanskrisen tvingat ner hela bilindustrin i brygga, långt innan damoklessvärdet övergått från att dingla till att vina över våra svenska biltillverkare. Men onekligen väcker det många tankar att just i dessa dagar botanisera i Saabs moderna historia.   

Det är snart 20 år sedan Sten Wennlo pensionerades som chef för Saabs bildivision, men de beslut han var med om att fatta på 1970- och 1980-talen påverkar än i dag.
Sten Wennlo bidrog aktivt till att fusionen mellan Saab och Volvo skrinlades. Han var arkitekten bakom samarbetet med Lancia, som inleddes med import av Autobianchi och Saab-Lancia 600.
Framför allt såg Sten Wennlo till att Saab fick en ekonomiskt, industriellt och faktiskt även kulturellt jämbördig partner i det strävsamma arbetet att ta fram en helt ny bil.

En bil som dessutom skulle förvandla Saab från en kul kuf för amerikanska ostkustlektorer i skägg och polotröja till en snitsig högprestandabil. (Jag vill hävda att förvandlingsnumret lyckades. Någon däremot?)

INGEN VET HUR SAABS hälsotillstånd hade sett ut i dag om sammanslagningen med Volvo blivit verklighet 1977. Ingen kan med bestämdhet hävda att Saab hade mått bättre om inte General Motors köpt företaget 1990.
Ingen kan säkert påstå att någon annan stor koncern hade varit en bättre ägare. Vi kan på goda grunder tycka och tro, men inte veta.
Det kan därmed synas meningslöst att spekulera i vad som kunde ha blivit, liksom att försöka navigera framåt genom att blicka bakåt. Ändå är jag övertygad om att det finns en del att lära av historien.


Att en liten biltillverkare behöver draghjälp är ställt utom tvivel, men sker det bäst genom att den lilla firman slukas av den stora? Förskräcker inte spåren där Jaguar fått i uppdrag att bygga en kompakt »premiumbil« baserad på Ford Mondeo? Måste det inte ha varit en i högsta grad otacksam uppgift för Saabs konstruktörer att skapa en »prestigebil« med utgångspunkt från Opel Vectra ?
Har någon enda människa med mer blick för bilar än eurosedlar trott att Cadillac BLS skulle bli annat än en flopp?

»QUICK FIXES« AV DET SLAGET funkar inte, bilköparna genomskådar bländverket. När samordningen bygger på att billiga komponenter ska strömma nedåt från den stora volymbilstillverkaren till det lilla nischmärket går kärnvärden förlorade.
Om däremot två (eller flera) biltillverkare möts på lika villkor för att tillsammans åstadkomma en ny produkt – då finns förutsättningar att både spara pengar och uträtta stordåd. Samarbetet mellan Saab och Lancia var knappast friktionsfritt, men det gav resultat som båda företagen hade anledning att vara nöjda över.
För övrigt noterar jag att Saab 9000 Turbo 16 får återupprättelse. En halvkombi ansågs lite koko 1984 när alla »premiumkunder« förväntades vilja ha en sedankaross. Nu säger jag bara välkommen Porsche Panamera!

Taggar: Kåserier
»Quick fixes fungerar inte, kunden gemomskådar«

Kommentarer

#1
Gabriela
2013-11-18 02:30

Hej,Me5ste bara fre5ga ockse5. Blusen med volanger som du har under kvjaaen pe5 Tala e4r guld. Var har du kf6pt den? Se5 himla fin!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.