Bild
Nästa artikel
»That’s about it i mitt teknik-CV«

»That’s about it i mitt teknik-CV«

LEDARE 6.10

Jag kan inte skryta med mycket teknikutbildning. I forntiden gick jag en skrivmaskinkurs (det var en sorts mekaniska maskiner man skrev på papper med, visst låter det urdumt) och när jag låg i lumpen på Ing 2 i Eksjö – hur jag hamnade där vete gudarna – var det för att att bygga broar tillsammans med sju andra killar i mitt lag.

Vår oktett bar med hjälp av koniska, tjocka träpinnar en 360 kg tung balkstålkonstruktion hit och dit. Försvaret hade köpt balkarna som surplus från England men de kom inte till Englands användning under det senaste världskriget utan under det näst senaste. Ett ytterst manuellt jobb, tungt som attan.

Tillsammans med balkstålkonstruktioner andra grupper av åtta killar bar hit och dit sammanfogades slutligen en bro så stabbig att en stridsvagn kunde köra över. När den gjort det rev vi brojäv-ln och that’s about it i mitt teknik-cv.

Jag har däremot arbetat med fler ingenjörer än de flesta andra humanistutbildade jag känner och det är dessa kunniga personer som ofta gjort min vardag spännande och lärorik. På min förra biltidning fanns Roffa, ett komplett universalgeni inom allt ingenjörsrelaterat mellan mikro- och makrokosmos. Ena stunden pipettdoserade han bensindroppar i någon strömningsmätningsmojäng han själv uppfunnit och hade patent på, nästa kallades han till någon akuthärd på jorden där ett kärnkraftverk höll på att sucka ihop.


Jag har sena kvällstimmar infångat ovärderliga lärospån om chassiteknik och väghållning, utströdda för mig och Automobils läsare av doktoranden i fordonsdynamik, tillika raceingenjören Jonas Jarlmark, när vi suttit och analyserat A-testresultat. Av min mittemotkamrat Daniel Östlund insuper jag stundligen kunskap om allt ingenjörmässigt i allmänhet och allt stötdämpat i synnerhet. Oförskämt roligt.

Och nu i detta nummer dyker det upp ännu sådan där begåvad ingenjör och förklarar att det här med turbolag i snabba bilar kanske inte alls är det jag och nästan alla andra bilintresserade tror. Ofta, väldigt ofta, krävs det en ingenjör för att undanröja alla de tusen och en bilrelaterade fördomar och missuppfattningar som är i svang bland oss okunniga. Jag är väldigt glad över att det är i just Automobil de gör just det – förklarar hur det egentligen ligger till.

Taggar: Kåserier

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.