Bild
Nästa artikel

»Undrar just vilken bil som är mest kopierad«

Ledare 6.07

Hellre en reproduktion av ett storslaget original än en simpel hötorgstavla.

Har du funderat på att skaffa en replika av någon berömd sportvagn? Jag menar nu inte en Pontiac Fiero förklädd till Lamborghini Countach eller någon stackars Porsche 911 som fått glasfiberinpackning med nästan – men bara nästan – 959-utseende.
Nej, jag avser någon av de korrekt utförda bilar som nästan skulle kunna passera för äkta, där såväl karossens proportioner som innandömet ligger förlagan nära.

Själva fenomenet fascinerar mig – att en bils attraktionskraft kan vara så stark att den orkar bära horder av kopior och att många bilentusiaster faktiskt är beredda att betala stora summor för att få en efterapning i garaget.
Jag har alltid resonerat att hellre en billig »äkta« sportbil än en replika där man riskerar att halka in i pinsamma försvarsställningar – »jo, jag har ju drömt om en Filibuster 3000 GTB ända sedan jag var grabb, men som du ser har jag bara råd med en kopia gjord i plast.«

NÄR JAG NU HAR TILLBRINGAT ett antal dagar med att dels gå i närkamp med den nya upplagan av Ford GT, dels fördjupa mig i historien om gt40 har dimmorna skingrats en smula. Nog kan jag förstå att vissa bilmodeller har sådan aura omkring sig att de håller streck även i karbonpapperstappning.
Undrar just vilken bilmodell som är världens mest kopierade?


Fords 1960-talsracer är det knappast, även om antalet förhoppningsfulla entreprenörer i GT40-branschen stadigt verkar växa. Kollegan Carlquist var inte talbar på flera dagar efter sitt besök hos Göran Olsson i Strömstad (se Automobil 2.07). Men så är det ju strängt taget inte replikor som Göran pysslar med, utan de facto nytillverkning baserad på originalritningar.

AC Cobra borde ligga bra till på topplistan, och naturligtvis Lotus Seven. Frågan är bara när förtöjningarna till originalet helt släpper och bilmodellen börjar leva sitt eget liv – i fallet Super Seven vill jag hävda att det hände för länge sedan.

DET LÄR VARA SÅ ATT den som bygger om en gammal Porsche av enklare slag (911E eller 911T exempelvis) till en kopia av åtråvärda Carrera 2,7 RS från 1973 sedan kan ta betydligt mer betalt än för en original 911 2,4S – som är en ytterst eftertraktad version. Hängde du med?
Om bara förlagan är tillräckligt attraktiv kan reproduktionen bli mer värdefull än somliga original.
Om jag fick välja replika att ställa i mitt eget garage skulle det nog bli någon av de proffstillverkade nya AC Cobra »Daytonacoupé«.

De är så vackra att jag skulle nöja mig med en tom kaross. Att ställa i vardagsrummet. Om bara vardagsrummet var stort nog.
Kanske är det rätt som någon sa att hellre en reproduktion av ett storslaget konstverk än ett simpelt hötorgsverk i original.

Taggar: Kåserier
»Undrar just vilken bil som är mest kopierad«

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.