Bild
Nästa artikel

»Vi har köpt grejer som vi inte får använda«

Automobil 7.08

Vilken biltillverkare blir först med en produktionsklar miljösportbil?

Sommartid och tid att reflektera över stort och smått. Exempelvis var den grasserande miljödiskussionen egentligen kommer att ända. Det är en gång för alla inte bilen eller bilkörningen det är fel på, det är utsläppen. Ändå saknas den aspekten nästan alltid i klimatdebatten, utgångspunkten är att vi måste köra mindre - inte fortsätta köra som tidigare fast med rätt bilar.
Egentligen borde vi vara tvärförbannade på biltillverkarna.

Vi har betalat dyrt för produkter som vi nu kommer att få använda alltmer begränsat - och garanterat till högre kostnader (bränsleskatter exempelvis). Även om klimatdiskussionen antagit proportioner som få kunnat förespå är det knappast någon nyhet att tumskruvarna skulle komma att dras åt.
Men det finns ingen bransch som kan spela lika oskyldig som bilbranschen: »Om vi bara hade vetat…« »Vi har bara gjort de bilar våra kunder efterfrågade…«

Civilkurage? Ansvarstagande? En gnutta förutseende? Toyota-hybrider och etanol-­Saabar i all ära, men nog borde vi ha kunnat komma längre än så år 2008. Massor av spännande projekt kokar nu i tillverkarnas utvecklingsgrytor - men det mesta är recept som uppfunnits under galgen.

Minns bilbranschens motstånd till katalysatorer på 1980-talet - det var inte någon ände på vilket elände den lilla reningsburken skulle ställa till - och betänk vilken situation vi hade stått inför i dag om inte katalysatorerna tvingats fram. Det var ett bra myndighetsbeslut eftersom det innebar ett stort steg mot miljövänligare bilanvändning och som inte förutsatte att vi skulle köra mindre.
Trots det är det kanske snarare västvärldens regeringar och myndigheter än biltillverkarna vi ska vara förbannade på. Ingen inbillar sig nog att biltillverkare ska följa annat än minsta motståndets lag, men av politiker har vi faktiskt rätt att kräva kurage och pondus.


Om exempelvis eu med sin samlade styrka hade enats om tuffare utsläppskrav redan för 15-20 år sedan hade vi bilentusiaster och bilnyttjare kanske inte behövt ställas inför krav på minskad bilkörning och ökade skattebördor - då hade problemet kunnat lösas i god tid med innovativ teknik.

Den fabrikant som nu ser till att göra en miljösnäll och ändå riktigt lustfylld och körnjutbar sportbil - den har både imagepoäng och pengar att vinna. Missade inte ktm där en möjlighet med sin X-Bow? Var det inte tanklöst av Mercedes att fimpa Smart Roadster Coupé just när en lättviktsbyggd sportbil hade varit mitt i prick? Smart-sportisen var inte precis någon fullgången körapparat, men med relativt små medel hade den kunnat bli just en sådan.
Vem tar upp den tappade tråden?

Taggar: Kåserier
»Vi har köpt grejer som vi inte får använda«

Kommentarer

#1
Leif Bengtsson
2008-08-22 19:31

Elbilar är svaret på dina frågor. Amerikanska Tesla roadster är bara början. I Japan är det någon som har gjort en 8 hjuling! som tar en hel familj på en tripp i 370 km/h!!! Batterierna är just nu inget problem längre,,, brake even är nådd om man räknar med att en elbil med den förenklade mekaniken knappast har några andra servicekostnader än just batterierna... Och det kanske är just det som är problemet med elbilar, de kräver knappt någon service så bilförsäljarna kan inte tjäna några pengar där längre. Inga avgasrör som rostar och behöver bytas var 4:e år... ingen slitage på drivlinan. knappt några bromsar att byta,,, och ingen svart äcklig olja att byta.... Vi konsumenter borde dock fråga oss. VEM VILL BETALA MER ÄN 7 kr för en full tank som tar en 35 mil vilket är verklighet i dag med elbil. Och ni som måste åka fort,,, inkluderat mig själv,,,vad sägs om 0-100 på 4 sec?? Kolla in killarbike,,, en el dragbike i absoluta världsklassen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.