Bild
Nästa artikel

BMW X6 ActiveHybrid

Nyheter

Världens snabbaste serietillverkade hybrid - en 2,5 tons lagombil som drar mindre ju mer man ligger i köerna i Miami Beach.

I Sverige och Europa brukar BMW:s säregna SUV-coupé X6 beskyllas för att vara både flodhäst och klumpedump, men i Florida ser bilen snarast lagomstor ut bredvid alla pick-up och SUV-modeller i fullsizeformat.
Föga anar omgivningen att den läckert vattenblå bilen har inte bara en utan två elmotorer som komplement till sin turboladdade bensin-V8 på 407 hk och att effekten därmed är hela 485 hk.



Därmed blir X6 ActiveHybrid världens klart snabbaste i genren. Toppfarten är begränsad till 236 km/h och 0-100 km/h klaras på 5,6 sekunder.
De båda elmotorerna är finurligt och kompakt sammanbyggda med växellådan, vars sju "växlar" åstadkoms av tre planetväxlar och fyra lamellpaket. Batteriet på 2,4 kWh är också kompakt paketerat tillsammans med sin unika vattenkylning och inkräktar inte på bagageutrymmet som i Lexus och Toyotas hybridbilar.



Förbrukningen uppges till 9,9 l/100 km, jämfört med 12,8 l/100 km för bilens rent bensindrivna motsvarighet X6 xDrive50i.



Når vi det? Hur är bilen egentligen tänkt och konstruerad? Vi berättar allt om BMW X6 ActiveHybrid i Automobil 1.10, ute 15 december!
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Jörgen
2009-11-21 13:11

Hej, ja det hela är både kul, lockar till skratt(!?) samt är sorgligt.

Massor av år av felbedömningar av företagsledningen i Tyskland, Sverige mm eller kort sagt Europa och USA, dvs att man underskattar Japan och deras bilteknik!

1. De flesta sade på åttiotalet att man inte kunde tillverka bilar utan att det blev fel, dvs att man måste aceptera "måndagsbilar"!

Sedan kom Japanerna med Toyota i spetsen och visade att - Jo, att det kan man!

Idag försöker ALLA att härma Toyota med med sin TPS prdouktion, eller allmänt kallat Lean Produktion.

2. Sen, full-hybriderna... återigen så säger Wolkswagen, Mercededes samt BMW att detta är helt(!) onödigt!..sedan tar det bara drygt 12 år innan de börjar att inse att det inte BARA den låga förbrukningen som är orsken till att man älskar en full-hybrid, (jag har en Prius -ll), det är den vibrationsfira gången, tystnaden, accelerationen, renheten mm.

Så nu har ÄNTLIGEN BMW kommit ut med sin första skrämmande skapelse.. ;o) OK, 0-100km/h på 5.6 lexus GS 450H gör sitt på 5.9sek, mkt sämre säger ni, men har ni kört den? och slutligen, vad drar Lexusen, 0.79 kontra 0.99 som BMW säger?

Ja Lexusen drar mer i verklig körning men du klarar av att ligga på ca 0.85l/mil med den!? :o) och dessutom med en toppfart på 250Km/h med bra väghållning...

Sen, står det att BMW har allt (batterier mm)finurligt placerat välsamlat, låt oss nu ta allt lite "eazy" och se hur väl detta fungerar låt säga över - 30 000 mil! ?

Men visst, jag håller tummarna.

Idag kan ingen matcha i verklig körning den nya priusen, bara i delmoment. Notera, den som är närmast har - Manuell växellåda...

snart kommer lexus med Diesel Full-hybrid, väd händer då..?

Kul bara att BMW, Mercedes, Wolkswagen mm nu får erkänna att de missbedömde marknaden - igen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.