Bild
Nästa artikel

Ducati, Kawasaki, Ferrari och Porsche!

AUTOMOBIL 1.08 * NU I BUTIK!

Automobil bytte hjul med systertidningen Bike under en vecka. Läs reportagen i båda tidningarna!

Automobils chefredaktör och Bikes redaktionschef - två passionerade bil- och motorcykelkillar.

Men hur långt är egentligen avståndet mellan bil och hoj? Klarar sig en ringrostig bilist på två av de mest extra bågar som finns på marknaden?

Och vilka känslor kommer i svall när en kille som är bortskämd med mindre än två kg per hästkraft hamnar i högoktaniga sportbilar?

Eric Lund gjorde sitt bästa för att bemästra Ducati 1098 S och Kawasaki ZZR 1400.

Niklas Carle smakade på livet i Ferrari F430 F1 och Porsche 997 Turbo Cabriolet.

Eric Lunds reportage hittar du i Automobil 1.08 som utkommer 18 december.

Niklas Carles reportage publiceras i Bike 2.08 som utkommer 8 januari.

Är du redan nu sugen på att läsa om de häftigaste bågarna år 2008 rekommenderar vi BIKE-KATALOGEN som finns i butik nu.

Sedan körningarna ägde rum i höstas har dessutom både Ducati och Kawasaki hunnit uppdatera sina maskiner - bläddra i bildspelet här ovan och läs om knarrarna här!

R RIVIGARE ÄN S

Säsongen 2008 gör Ducati 1098 entré i superbike-VM. Modellen heter 1098 R trots att motorn är på hela 1198 cm3. Effekt: 180 hk. Vikt: 165 kg. High tech: antispinnsystem ställbart i åtta nivåer. Pris: 350 000 kronor.

MOTO GP TILL FOLKET

Ducati har tagit sin Moto GP-racer och nödtorftigt gjort en motorcykel anpassad för gata. Resultatet heter Desmosedici RR. Superavancerad teknik och radikalt avsteg från alla andra moderna Ducati - D16RR har fyrcylindrig V-motor!


SUZUKI VILL ÅTERTA TRONEN

Kawasaki ZZR1400 lanserades som en direkt utmanare till Suzukis snudd på klassiska modell GSX 1300R Hayabusa (lanserad redan 1999). Nu slår Suzuki tillbaka med en helt nyutvecklad Hayabusa. 1300-kubiksmotorn levererar 197 hk och hojen uppges väga 220 kg.

KAWASAKI MED HÃ-GRE EFFEKT

Som svar på nya Hayabusa har Kawasaki trimmat ZZR1400 så att den numera ger 200 hk redan utan trycksatt luftburk och samtidigt klarar de hårdare miljökraven (Euro3).

TRICOLORE UR HISTORIEN

Bland "ducatister" omtalas 750 F1 från 1985 med särskild ömhet. En hoj som tycktes plockad direkt från tävlingsbanan. Trots att den bara hade 65 hästkrafter.
Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.