Bild
Nästa artikel

Femme Fatale

Nyheter - Genève

Spyker visade den kraftulla, måsvingeprydda och F1-inspirerade gatbilen C12 Zagato. En bil som är agressiv och sensuell på samma gång, för att inte glömma exotisk.

Med en bakdel direkt hämtad från yttre galaxer entrade Spyker C12 Zagato Genèvesalongen. Under huven döljer sig Volkswagens AG:s kompressormatade W12:a på 6,0 liter med en maximal effekt på 500 hästkrafter. Vridmomentet är på 610 Nm vid 6500 r/min. Inte helt oväntat att den gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder och har en toppfart på 310 km/h. Växellådan är manuell och sexväxlad, som alternativ finns elhydrauliskt styrd låda med paddlar. C12 Zagatos aerodynamiska chassi är helt byggt i aluminium och baserad på C12 Spyder.

Att Spyker hämtat flera detaljer från deras senaste Formel1-bil F8-VII märks på nosen, luftintag, backspeglar och flertalet andra detaljer. Spyker har även ett förflutet som flygplanstillverkare. Bilen har ett panoramatak med Zagatos välkända Double Bubble och "coda tronca", det typiska bakdelsslutet.  Zagato har stått för design och Spyker för prestanda. Zagato har tidigare sammarbetat med bland annat Lancia, Alfa Romeo och Ferrari men Aston Martin DB4 är ändå den bil som bäst kännetecknar företagets känsla för design. Antalet C12 Zagato är begränsat till 24 bilar och leveransen kan ske från mars 2008. Priset landar på 4,2 miljoner kronor.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Anders Hagström
2007-04-09 12:28

När Spyker introducerade sin SUV D12 Peking to Paris på Genevesalongen i februari 2006 trodde jag att dom tappat förståndet fullständigt. Denna klumpiga och fruktansvärt fula skapelse var knappast en värdig uppföljare till den fantastiska sportvagnen C8. Men nu kan jag andas ut, jag tänker rent av gå så långt som att hurra lite tyst för mig själv, för C12 Zagato är bland dom vackraste sportbilar jag sett på mycket länge. Designern Norihiko Harada har på ett fantastiskt sätt kombinerat Spykers speciella själ och typisk Zagatodesign med helt egna innovationer som för märket framåt. Den retrofuturistiska approachen för tankarna till Alfa Romeos vackraste skapelser från 50-talet, inte minst då Bat 5 och Zagatos egen 1900 SS Zagato "Double Bubble" Coupe. Mitt enda klagomål på denna bil är att jag aldrig någonsin kommer att få nöjet att äga, eller ens köra, den själv.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.