Bild
Nästa artikel

Fiat 500 - återkomsten

Nyheter

I sommar begår Fiats 500 nypremiär i Turin. Modellen ska minna om den 50 år gamla Nuova Fiat 500, men även vara en modern tredörrars småbil.

Den 255 cm långa, 165 cm breda och 149 cm höga bilen är utvecklad av Fiats egen Centro Stile. Bland motoralternativen finns en Multijet 1,3-liters turbodiesel på 75 hk, bensinutbudet motsvaras av en 1,4-liters 16v på 100 hk och en mindre 1,2-litersmotor med 69 hk och åtta ventiler. Växellådan finns som både 5- och 6-växlad. Nuova (nya) Fiat 500 tillverkades i 3 892 296 exemplar, nu återstår det att se om nummer två lever upp till sin föregångare.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Anders Hagström
2007-03-26 14:32

Även om designen kanske ter sig lite väl mycket som en simpel modernisering av originalet så är det ändå väldigt roligt att Fiat valt att återuppväcka en av bilhistoriens riktiga charmtroll. Inredningen är väldigt snygg och precis lagom nostalgisk, återstår att se hur det ligger till med kvalitetskänslan.

Originalet hämtade sin kraft från en 499 kubik "stor" motor på arton hästar, prestandan kommer tvivelsutan att vara bättre i Nuovan men frågan är om den otroliga körglädjen i gamla Fiat 500 är möjlig att matcha.

Fiat tycks gräva djupt i sin egen historia just nu, nyligen återuppväckte de ju även Abarthmärket till sin Grande Punto. Carlo Abarths våldsamt trimmade Fiat 500 versioner från sextiotalet hör definitivt till dom häftigaste småbilarna någonsin och jag kan bara innerligt hoppas att Fiat planerar en högprestandaversion av Nuovan med skorpionsymbolen i fronten.

#1
Paola Andersson
2007-05-13 12:06

vad kommer den att kosta?

#1
David Falk
2007-08-29 15:09

Priset är i dagsläget ännu inte fastställt.

#1
Mårten Alkhagen
2007-09-05 12:16

Anders, Abarthmärket har inte sovit riktigt hela tiden sedan 60-talet. Följande modeller har funnits med tillägget Abarth: 124, 131, Ritmo, Uno, Tipo, Bravo Mk I, Punto Mk I och II, Panda, Stilo. Som du märker har det funnits en viss kontinutet i användandet av skorpionen men tilläggas bör att många av ovanstående modeller endast "trimmats" exteriört, en del har funnits i riktiga rally-utföranden.
Riktigt skoj att Fiat har hittat tillbaka och att man återigen gör de linjeskönaste bilarna jämfört med Fiats konkurrenter. Att man dessutom satsar på miljön är inte precis någon nackdel.

Forza Fiat!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.