Bild
Nästa artikelGrönt ljus för RUF Greenster
Publicerad 4 mars 2009
GENÈVE 2009
Eldriven retro-Targa från RUF går i produktion nästa år!Två bensinversioner också på gång.
En av salongens verkliga höjdpunkter är samtidigt lagom diskret mitt i fyrverkeriet av fantasifulla superbilar: RUF Greenster, en modern och ruskigt snygg omvandling av 1960-talets klassiska Porsche 911 targa.
Greenster är utvecklad tillsammans med Siemens och ska i produktionsskick få två elmotorer. Utställningsbien får nöja sig med en men erbjuder ändå 367 hk och 950 Nm vridmoment. I ett 400-voltsuttag ska full laddning nås på en timme.
Framför allt är det de läckra linjerna och den skönt skogsgröna färgen som får oss på Automobil att dröja kvar lite extra. Precis som på de tidiga targaversionerna av 911 har också denna en liten sufflett bakom den mattpolerade störtbågen och bakrutan är - precis som på originalet - i mjukplast. I profil ser bilen alldeles lagom hukande ut.
Det blir två produktionsversioner med bensinmotorer också, en med 3,8-liters boxersexa och 400 hk (R-Roadster), och en med 3,6-liters turbomotor på 560 hk (Rt-Roadster).
Greenster är utvecklad tillsammans med Siemens och ska i produktionsskick få två elmotorer. Utställningsbien får nöja sig med en men erbjuder ändå 367 hk och 950 Nm vridmoment. I ett 400-voltsuttag ska full laddning nås på en timme.
Framför allt är det de läckra linjerna och den skönt skogsgröna färgen som får oss på Automobil att dröja kvar lite extra. Precis som på de tidiga targaversionerna av 911 har också denna en liten sufflett bakom den mattpolerade störtbågen och bakrutan är - precis som på originalet - i mjukplast. I profil ser bilen alldeles lagom hukande ut.
Det blir två produktionsversioner med bensinmotorer också, en med 3,8-liters boxersexa och 400 hk (R-Roadster), och en med 3,6-liters turbomotor på 560 hk (Rt-Roadster).