Bild
Nästa artikelHårda bataljer i Sportvagnsmästerskapet
Publicerad 29 maj 2009
Racing
Det var tuffa tag i premiären av sportvagnsmästerskapet Automobil Sportscar Cup. Automobils Per Hammarsjö tog sig till pallplats i MX-5 Cup.
Den gångna helgen hade Automobil Sportscar Cup premiär på Kinnekulle Ring. Mästerskapet körs i tre Roadsportklasser för gatregistrerade sportbilar, tre klasser för mer modifierade sportvagnar i Modsport samt Clubman, som är ensitsiga enhetssportvagnar.
I Roadsport C, med underklassen MX-5 Cup, var startfältet stort med flera debutanter. Klassen är i tillväxt. Niklas Falk i MX-5 vann före Fredrik Westin i Lotus Elise. I MX-5 Cup var det Falk som tog hem bucklan, före Andreas Halbig och Per Hammarsjö.
Roadsport B dominerades av Malin Eriksson som tog hem segern före Max Lindblom och Fredrik All. Den snabbaste klassen, Roadsport A, vanns av Lars Macklin som lyckades hålla lättviktarna i Sevenbilarna bakom sig: Stefan Hasselgren och Andreas Mårtensson.
I Modsport försvann flera bilar redan under kvalet. I söndagens tävling tog Kenneth Nilsson kommandot, men åkte av och hamnade i räcket. Fjolårsmästaren Jaan Tolli vann före John-Erik Ã-berg som har fått i en 830-hästars Nascarmotor i sin BMW M1 i år.
I klass två vann Peter Eriksson före Joakim Granfors. I race 2 tog Ã-berg hand om ledningen, menn gick med bakändan i räcket och i tumultet snurrade även Tolli. Vid omstarten var det Peter Eriksson som anförde fältet, men tappade ledningen efter ett depåstopp. I stället fajtades Granfors och Tolli om ledningen. Tolli vann till slut, med Granfors kom tvåa, som i sin tur vann klass 2 före trean Eriksson.
I Clubman tog den tidigare Formel Opel-Lotus-föraren täten redan från början och höll ledningen in i mål. Bakom honom hade veteranen Stefan Mumm en hård fight med fjolårsmästaren Stewart Stjernholm, som slutade tvåa respektive trea. I andra racet tog Stjernholm ledningen direkt från pole. Nu visade han sina mästartakter och han vann överlägset före Mumm och Flemming Bendixen. Andersen tvingades bryta med trasig gaswire.
Nästa race är Velodromloppet i Karlskoga den 13-14:e juni. Åk dit med kaffekannan och njut av tät racing i gemytlig atmosfär.
I Roadsport C, med underklassen MX-5 Cup, var startfältet stort med flera debutanter. Klassen är i tillväxt. Niklas Falk i MX-5 vann före Fredrik Westin i Lotus Elise. I MX-5 Cup var det Falk som tog hem bucklan, före Andreas Halbig och Per Hammarsjö.
Roadsport B dominerades av Malin Eriksson som tog hem segern före Max Lindblom och Fredrik All. Den snabbaste klassen, Roadsport A, vanns av Lars Macklin som lyckades hålla lättviktarna i Sevenbilarna bakom sig: Stefan Hasselgren och Andreas Mårtensson.
I Modsport försvann flera bilar redan under kvalet. I söndagens tävling tog Kenneth Nilsson kommandot, men åkte av och hamnade i räcket. Fjolårsmästaren Jaan Tolli vann före John-Erik Ã-berg som har fått i en 830-hästars Nascarmotor i sin BMW M1 i år.
I klass två vann Peter Eriksson före Joakim Granfors. I race 2 tog Ã-berg hand om ledningen, menn gick med bakändan i räcket och i tumultet snurrade även Tolli. Vid omstarten var det Peter Eriksson som anförde fältet, men tappade ledningen efter ett depåstopp. I stället fajtades Granfors och Tolli om ledningen. Tolli vann till slut, med Granfors kom tvåa, som i sin tur vann klass 2 före trean Eriksson.
I Clubman tog den tidigare Formel Opel-Lotus-föraren täten redan från början och höll ledningen in i mål. Bakom honom hade veteranen Stefan Mumm en hård fight med fjolårsmästaren Stewart Stjernholm, som slutade tvåa respektive trea. I andra racet tog Stjernholm ledningen direkt från pole. Nu visade han sina mästartakter och han vann överlägset före Mumm och Flemming Bendixen. Andersen tvingades bryta med trasig gaswire.
Nästa race är Velodromloppet i Karlskoga den 13-14:e juni. Åk dit med kaffekannan och njut av tät racing i gemytlig atmosfär.