Bild
Nästa artikel

Koenigsegg tackar nej till Saab

Nyheter

Affären Koenigsegg-Saab-GM sprack men kanske finns det ett halmstrå för Trollhättan trots allt?

Koenigsegg drar sig ur köpet av Saab och lämnar fältet öppet för alla möjliga spekulationer, om vilka man egentligen bara kan säga: vänta till på tisdag.
Då har General Motors, som fortfarande äger Saab, styrelsemöte och väntas därefter komma med besked som ger åtminstone lite klarhet i den skur av gissningar som haglar i luften.



Beslutet att Koenigsegg drar sig ur köpet av Saab, efter en process som pågått i ungefär ett halvår, motiveras med "tidsfaktorn" av Christian von Koenigsegg själv. Han anser sig inte i tid ha sammanvägda besked från de inblandade aktörerna (GM, kinesiska Beijing Auto, Europeiska investeringsbanken, regeringen, EU-kommissionen etc.) för att kunna genomföra sin affärsplan.
- Alla de här processerna är beroende av varandra men tiden har runnit ut, kommenterade Christian von Koenigsegg på onsdagsmorgonen.



Och medan förhandlingarna pågått har också botten i Saabförsäljningen fullständigt gått ur.



General Motors vd Fritz Henderson kommenterar Koenigseggs avhopp:

- Vi är mycket besvikna över beslutet att de drar sig ur affären. Efter den här plötsliga riktningsändringen kommer vi att ägna de närmaste dagarna åt att överväga situationen och kommer att ge besked om fortsatta steg i utvecklingen nästa vecka.



Ett par scenarier som skisseras före tisdagens möte med GM-styrelsen:

1) Saab läggs ned.

Automobils kommentar: Det absolut mest sannolika alternativet. Det kostar visserligen GM en slant, men betydligt mindre än att driva företaget vidare. Kom ihåg två saker:


a) För varje såld GM-bil i USA betalar amerikanska skattebetalare ca 60 000 kronor i stöd för att hålla biljätten under armarna i det stålbad som pågått de senaste månaderna. GM:s plånbok ägs just nu av amerikanska staten, som inte släpper ut en enda dollarsedel i onödan.

b) GM har utan större sentimentalitet under de senaste fem åren lagt ned tre bilmärken - Oldsmobile, Pontiac och Saturn. Att foga Saab till dem är ett enkelt beslut när den enda verkliga köparintressenten drar sig ur. I sidhuvudet på GM:s amerikanska hemsida står Saab redan med liten skrift bredvid de stora märkena: Chevrolet, GMC, Buick och Cadillac.



2: Saab införlivas med Opel.

Automobils kommentar: Det har provats under 20 år utan att ge lönsamhet. GM skulle från början ha gjort som VW gjorde med de märken man införlivade (Skoda, Seat) - omedelbart rensat ut allt gammalt ur garderoberna och storsatsat på extrem produktrationalitet parad med tydlig nischning utifrån gemensamma plattformar, arkitektur, byggteknik etc. Saab fick, under förevändning att bilarna skulle vara så märkvärdiga, köra herrarnas fria åkning alldeles för länge.


3: GM hittar en annan köpare.

Automobils kommentar: Kanske sista halmstrået? Man skulle kunna tänka sig att kinesiska Geely vid ett köp av Volvo också villkorar in Saab (för en symbolisk summa). Då skulle man enkelt och rationellt få tillgång till hela det "kluster" av hög bilteknisk kompetens som finns i Sverige. Man skulle också automatiskt få ett gott renommé på en för kinesiska bilföretag hittills svårflirtad europeisk bilmarknad, för att inte tala om Sverige i allmänhet och bland Trollhätteborna i synnerhet.

En fråga (av tusen) är om och i så fall hur mycket av allmän och speciell kompetens GM (och för all del Ford!) skulle vara villigt att släppa i väg till en sådan konstruktion. Kanske är det helt enkelt där den verkliga stötestenen i hela Saab-Koenigseggproblematiken funnits från början: det via Beijing Auto kinesiska delintresset i affären kan ha inneburit sådana krav på tekniköverföring att det i själva verket var GM som drog öronen åt sig.


Som sagt, spekulationer. En enda sak är säker; på tisdag nästa vecka lär de blir fler.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Gran Turismo
2009-11-27 09:12

Det var ju väldigt oväntat. Jag tycker Automobil kan köpa Koenigsegg.

#1
Niklas Carle
2009-11-27 10:52

Jag tycker också att Automobil borde köpa Koenigsegg.

#1
Gran Turismo
2009-11-30 08:53

Eller Saab kanske?

#1
Wello T
2009-12-01 22:34

Hörde att Koeniggsegg skulle lägga ett bud på Island också...

"Vi tänker flytta hela ön till Medelhavet" säger Christian von Koenigsegg i en kommentar till TT, Töntarnas Tokbyrå

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.