Bild
Nästa artikel

Lotus Evora med syntetiska råvaror

Genève 2010

Lotus satsar på syntetiska effekter i plug-inhybridversionen av Evora.

Lotus Evora som plug-inhybrid - nja, det är ingen förestående produktionsbil, snarare en intressant teknikuppvisning av idéer Lotus Engineering hoppas sälja vidare till andra tillverkare.

Bland annat har Lotusteknikerna löst problemet med de trafikfarligt "tysta" elbilarna genom att förse denna (passande nog) kopparfärgade el-Evora med syntetiskt motorljud både inne i kupén och på utsidan - å ena sidan för att underhålla föraren, å andra för att varna fotgängare.

Man kan välja mellan fyra olika ljud: Ett V6- eller V12-cylindrigt bensinmotorljud, ett "framtidsljud" som ska betona bilens tekniska nivå och så ett som blandar ordinärt motorljud med "framtidsljud".

Om det påter hokus pokus är drivningen enklare att förstå. Vid varje bakhjul finns en elmotor som producerar motsvarande 207 hk (därav modellbeteckningen 414). Litium-jonbatterierna kan laddas på vanlig hushållsel över natten eller, under färd, med hjälp av en liten trecylindrig motor på 1,2 liter och 47 hk. Denna motor är ett Lotuspatent med block, topp och avgasgrenrör byggda i ett stycke.

Enligt Lotus ska bilen klara 0-100 km/h under fyra sekunder och kunna köras drygt 55 km i sträck utan laddning. För att understryka sportigheten finns ett "sport mode" med sju simulerade växellägen att fippla mellan via små vippor på ratten. Man har till och med konstruerat ett speciellt, "klonkigt" växelljud för att förstärka effekten.

Mer om Lotus? Kolla här www.grouplotus.com

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.