Bild
Nästa artikel

Nya fakta om BMW ”M1”

TEASER

Arbetet med BMW 1-serie M Coupé är inne i slutskedet. Nu får vi veta lite fler detaljer om bygget. Missa inte bildspelet!

Den är en av den kommande vårens hetaste bilar. Liten och läcker men med långt namn; BMW 1-serie M Coupé. Vad det slutgiltiga namnet blir är inte klart, men det blir inte M1. Det namnet är upptaget sedan 1978.
BMW är just nu i slutskedet av utvecklingsarbetet. Bland annat har utvald press fått provköra maskerade prototyper. I samband med detta har utvecklingschefen vid M GmbH, Dr Albert Biermann, släppt lite fakta av relevans.

Albert börjar med att berätta att bilen har ett tydligt arv från första generationens M3 (E30). Detta när det gäller dimensioner och fokusen på ren körglädje.
Han poängterar också att priset kommer vara ”överkomligt”. Mer exakt än att det hamnar mellan 135i Coupé och M3 Coupé, med en lutning åt 1-seriehållet, blir det inte.
Med andra ord, närmare 382 000 kr än 671 000 kr. Ett rätt bredd spektra minst sagt.
Betydligt mer konkret är att motorn är en rak, sexcylindrig, turbomatat och med en volym på 3,0 liter. Effekten ska ligga kring 340 hk. Betänkt att nuvarande M3 har V8 med 420 hk. Föregångaren hade rak sexa med 343 hk, utan turbo.
Vikten landar kring 1 500 kr vilket ökar på likheterna med föregående M3. Likväl ska 1-serie M Coupé vara tio sekunder snabbare kring Nordslingan än M3 E46.
Effekten når marken vi bakhjulen efter att transporterats via en sexväxlad manuell låda. Något dubbelkopplingsalternativ blir det alltså inte.
Busiga BMW valde att låta en väl inklädd bil åka runt i Paris i samband med bilsalongen. På de öppna partierna avslöjas en kaross som är 80 mm bredare än 135i Coupé. Fortsättning följer.
Taggar: Nyheter, Hem

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.