Bild
Nästa artikelPorsche 928 S4 över Bonneville Salt Flake
Publicerad 3 november 2008
BilTuben
Den 7:e augusti 1986 kliver racingförare Al Holbert in i Porsches förproduktionsbil 928 S4 och trampar på gasen. "Snabbare kan du inte färdas utan att behöva äta flygplansmat." skröt Porsche.
Bonneville Salt Flake i Utah, därifrån Pontiac Bonneville fått sitt namn, är ett saltområde perfekt för höghastighetstester med bil och motorcykel. Långa vidder utan ojämnheter i marken.
Målet för Porsche var att visa snabbheten hos superkupén 928. 320 hästkrafter ur en 5,0-liters V8 med fyra ventiler per cylinder skjutsade upp bilen i en hastighet av 275 km/h på den flygande milen.
Rekordet tillföll Porsche som nu kunde stoltsera sig med att de hade världens snabbaste serieproducerade bil utan turbo och med katalysator. 1987 års modell utav 928 S4. Till sanningen hör att "Bonneville 928" som den kom att kallas, hade sänkt fjädring och uppdaterade däck från Pirelli.
Att det hade lyckats med fartrekordet tog Porsche tillvara på i flertalet TV- och tidningsannonser.
Om ryktet stämmer lever bilen fortfarande och är numera ägd utav en banentusiast.
Målet för Porsche var att visa snabbheten hos superkupén 928. 320 hästkrafter ur en 5,0-liters V8 med fyra ventiler per cylinder skjutsade upp bilen i en hastighet av 275 km/h på den flygande milen.
Rekordet tillföll Porsche som nu kunde stoltsera sig med att de hade världens snabbaste serieproducerade bil utan turbo och med katalysator. 1987 års modell utav 928 S4. Till sanningen hör att "Bonneville 928" som den kom att kallas, hade sänkt fjädring och uppdaterade däck från Pirelli.
Att det hade lyckats med fartrekordet tog Porsche tillvara på i flertalet TV- och tidningsannonser.
Om ryktet stämmer lever bilen fortfarande och är numera ägd utav en banentusiast.