Bild
Nästa artikel

PREMIÄR! NYA VOLKSWAGEN SCIROCCO

GENÈVESALONGEN 2008

En utmanare till Audi A3 och Volvo C30 - här kommer nya Volkswagen Scirocco.

Kanske blev den senaste generationen Volkswagen-bilar alltför lik sina kusiner från Ingolstadt. När Volkswagen nu lanserar (ännu) ett nytt formspråk har nämligen grillen krympt till en smal glipa mellan motorhuven och stötfångaren.

Det stannar inte där - nya Volkswagen Scirocco är den första Folkan i modern tid vid sidan av Beetle där VW-emblemet sitter på huven i stället för i grillen.

Och ärligt talat - piggare design från Volkswagen var det länge sedan vi såg, Scirocco bådar gott.

Karossen är lika lång

som en Golf, men bred som en Passat. Att det finns Golf-teknik under skalet är ingen vild gissning. Instrumentpanelen är till exempel identisk med den i Volkswagen Eos, som i sin tur bara är en lätt omsminkad Golf V-panel.

Resten av inredningen är desto frimodigare med - åtminstone för Volkswagen - svängiga former.

Nya Scirocco är fyrsitsig

enligt förhandsinformationen.
Baksätet är kraftigt skulpterat för två personer och ser ärligt talat
inte vidare bekvämt ut. Hoppas synintrycket är fel.

Till en början kommer fyra motorer att erbjudas, varav en diesel.

Att det är Golf-teknik under skalet är ingen högoddsare, i synnerhet som instrumentpanelen är identisk med den som finns i Volkswagen Eos och som i sin tur är en milt omsminkad Golf-panel.

Det är 34 år sedan modellnamnet

Scirocco introducerades. Den första generationen tillverkades i 504 153 exemplar mellan 1974 och 1981. Generation två var inte fullt så populär, 291 497 exemplar mellan 1982 och 1989.

Efterträdaren hette Corrado och tillverkades mellan 1988 och 1995. Vid det laget hade luften gått ur marknaden för små, relativt billiga coupémodeller.

Det är nog ingen tillfällighet att nykomlingen heter Scirocco och inte Corrado.
VOLKSWAGEN SCIROCCO

MOTORALTERNATIV
Samtliga fyra motorer som erbjuds från start är fyrcylindriga och överladdade. Däremot berättar inte Volkswagen om motorernas volym, men och ett annat kan vi lista oss till.

TSI 122 HÄSTKRAFTER
Turbo, 122 hk (90 kW) vid 5 000 r/min, 200 Nm vid 1 500 r/min. 0-100 km/h 9,7 sekunder, toppfart 200 km/h. Förbrukning blandad körning 6,1 liter/100 km.

TSI 160 HÄSTKRAFTER
Turbo och kompressor. 160 hk (118 kW) vid 5 900 r/min, 240 Nm vid 1 750 r/min. 0-100 km/h 8,0 sekunder, toppfart 217 km/. Förbrukning blandad körning 6,5 liter/100 km.

TSI 200 HÄSTKRAFTER
Turbo, 200 hk (147 kW) vid 6 000 r/min, 280 Nm vid 1 700 r/min. 0-100 km/h 7,2 sekunder, toppfart 235 km/h. Förbrukning blandad körning 7,6 liter/100 km.

TDI 140 HÄSTKRAFTER
Turbodiesel, 140 hk (103 kW) vid 4 200 r/min, 320 Nm vi d1 750 r/min. 0-100 km/h 9,3 sekunder, toppfart 207 km/h. Förbrukning blandad körning 5,4 liter/100 km.

VÄXELLÅDOR
160-hästarsversionen erbjuds med 7-växlad DSG-växellåda (dubbelkoppling) som tillval. 200-hästarsbilen och dieseln med 6-växlad DSG.

AKTIV FJÄDRING
Som tillval kommer Scirocco att erbjudas med aktiv fjädring, där föraren kan välja mellan lägena normal, komfort och sport

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
sebastian
2008-04-26 19:13

HELT SANSLÖST SNYGG BIL!

#1
HEhE
2008-06-16 14:20

jag har beställt 2st

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.