Bild
Nästa artikel

Saab 9-4X på riktigt, utan diesel

PREMIÄR

Här är färdiga Saab 9-4X. Bilen är dödsdömd i Europa redan innan försäljningsstarten – det finns nämligen ingen dieselmotor.

Konceptbilsbilderna har vi tittat oss trötta på. Nu är det äntligen dags för skynket att falla från produktionsklara Saab 9-4X. Svensk premiär blir det i augusti 2011. Priserna presenteras strax innan dess.
Bilen premiärvisas på bilsalongen i Los Angeles i november och blir därmed den tredje modellen i Saabs program.
Produktionsbilen har dock blivit försenad gång på gång på grund av tidigare moderbolaget General Motors krisande ekonomi och försäljningen av Saab till Spyker.
Lanseringen innebär att Saab nu ger sig in i det hårt konkurrensutsatt crossoversegmentet. Där ska bilen säljas som ”det skandinaviska valet”.

Bilens yttre är inspirerat av konceptbilen Saab Aero X som visades på bilsalongen i Genève 2006.
Kännetecknen är bland annat frontens tre nedre luftintag, strålkastare med lysdioder, svartlackerade takstolpar, takspoiler, dubbla avgasrör, en mörk skyddsfinish på den nedre delen av karossen och den omtalade ”hockeyklubban” som vrider upp fönsterlinjen.
Sexekrade aluminiumfälgar på 18 tum är standard. Toppmodellen 9-4X Aero kan utrustas med 20-tumsvarianter med nio ekrar.
Startknappen är självklart placerad mellan stolarna och hastighetsmätaren kan, liksom i nya 9-5, visas som en höjdmätare i ett flygplan.
Baksätet är delat i proportionerna 60/40 och kan fällas i tre lägen. Med uppfällda ryggstöd ryms 485 liter i bagageutrymmet.
Saab är noga med att påpeka att Saab 9-4X byggts från grunden som en crossover. Det ska ge personbilslika köregenskaper. Bilen bygger på samma plattform som Cadillac SRX.
Fyrhjulsdriften XWD varierar drivkraften obegränsat mellan fram- och bakaxeln och en elektroniskt reglerad bakre differentialbroms, eLSD, fördelar upp till 50 procent av bakre drivkraften till det hjul som har bäst fäste.
Dessutom erbjuds stötdämparkontroll med den adaptiva chassifunktionen Saab DriveSense som kan ställas in i fyra körlägen.
Inledningsvis erbjuds endast två bensinmotorer – ingen diesel och inget hybridalternativ.
Eftersom varannan bil som säljs i Europa är dieseldriven skulle det sannolikt innebära problem för Saab. Det troliga är dock att Saab hittar en samarbetspartner som kan leverera dieselmotorer till 9-4X inför lanseringen i Europa, som sker två månader efter USA och Kanada. Vi kan bara hoppas.
Instegsversionen har en direktinsprutad sugmotor på 3,0 liter och 265 hk. Med den klarar Saab 9-4X accelerationen 0-100 km/h på 9,0 s.
Därtill finns i 9-4X Aero en turbomotor på 2,8 liter, 300 hk och 400 Nm. Accelerationen 0-100 km/h tar 8,3 s.
Siffrorna för bränsleförbrukning är ännu inte fastställda.
 
Taggar: Nyheter, Hem

Kommentarer

#1
Magnus U
2010-10-19 12:05

"Instegsmotorn är en direktinsprutad sugmotor på 3,0 liter och 265 hk som accelererar upp till 100 km/h på 9,0 s."
Tråkigt med en motor som bara sticker iväg så där...

#2
Lasse Blomdahl
2010-10-19 12:30

Läcker SUV.
Om den kommer med en kraftfull och snål diesel så köper jag
- inte annars.

#3
Calle Carlquist
2010-10-19 16:25

Till Magnus U:
Nu har vi skruvat fast den rymningsbenägna motorn. Tack för påpekandet.

#4
Jonas__
2010-10-19 16:35

Fan va snygg den va!

#5
Klas2k
2010-10-19 22:30

"Siffror för Bränsleförbrukning ej klara än"
Hmm - kanske finns en takitk där ?
Med tanke på att bästsäljarna o crossoversegmentet har en profil där låg bränsleförbrukning är en självklarhet...
/K

#6
Bensinhuvud
2010-10-19 23:14

Saabillac?

http://bensinhuvud.blogspot.com/2010/10/saabillac.html

#7
Lance
2010-10-28 15:18

Den där kommer helt klart att bli ett intressant val för många Svenssons. Den är snygg, det är den, men för oss (mig) som åker Alfa Romeo och lyssnar på Michael Bolton känns den lite väl slätstruken.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.