Bild
Nästa artikel

SAAB i ryggläge

Nyheter

Det gick inte längre. GM och den tilltänkta köparen Spyker kunde inte genomföra affären före årsskiftet och därför går Saab i graven.

När Koenigsegg klev av som spekulant till Saab Automobile AB vaskades det snabbt fram en ny superbilstillverkare, holländska Spyker, som intresserad av att ta över den svenska bilfabriken. I dag meddelar dock Saabs ägare, General Motors, att affären inte kommer att kunna bli klar före den uppsatta gränsen vid årsskiftet och därför läggs Saab ned.

Det var efter en genomgång av förutsättningarna, en så kallad due diligence, som det framkom att förmodat stora punkter vid en eventuell kontraktskrivning var alltför oklara för att det skulle kunna bli en affär.

Affären med kinesiska BAIC som köper tillverkningsutrustning för Saab 9-3 och utgående Saab 9-5 påverkas inte av beslutet, utan den affären kommer att genomföras. Men det ser onekligen mörkt ut för förutsättningarna att bygga bilar i Trollhättan.

Det är inte fråga om konkurs utan om en "ordnad nedläggning" där alla fordringsägare kommer att få betalt av General Motors.

-
Jag är lite överraskad över beslutet, men GM har alltså övervägt
möjligheterna för Spyker och konstaterat att det hela inte skulle gå,
sade Saabs vd Jan-Åke Jonsson vid en presskonferens på
fredagseftermiddagen.

Jan-Åke Jonsson, näringsminister Maud
Olofsson och statssekreterare Jöran Hägglund fick tidigt på fredagmorgonen
kännedom om GM:s beslut.

- Det är GM som äger Saab och jag
tycker att de kunde ha gjort mer, sade näringsminister Maud Olofsson
som svar på frågan om inte regeringen borde ha gjort mer.
- Vi har
gjort en massa saker för att GM och andra företag skulle finna det
attraktivt att vara i Trollhättan. Om det funnits en bra köpare som GM
godkänt hade vi varit förberedda med garantier - men någon godkänd
köpare har ju inte funnits.


Saab som biltillverkare blev alltså
62 år, med start 1947 och nedläggningsbeslut en knapp vecka före
julafton 2009. För bara någon vecka sedan tillverkades det första
exemplaret av nya Saab 9-5.

Nu väntar Saab, Trollhättan och Sverige på GM:s nästa drag. Hur kommer den "ordnade nedläggningen" att se ut? Det hade ingen av alla de som hördes i radio och tv efter beskedet någon aning om.


GM:s nedläggningsbesked lades ut på koncernens amerikanska hemsida och lyder så här:

"Detroit. General Motors announced today that the intended
sale of Saab Automobile AB would not be concluded. After the withdrawal
of Koenigsegg Group AB last month, GM had been in discussions with
Spyker Cars about its interest in acquiring Saab. During the due
diligence, certain issues arose that both parties believe could not be
resolved. As a result, GM will start an orderly wind-down of Saab
operations.




“Despite the best efforts of all involved, it has become very clear
that the due diligence required to complete this complex transaction
could not be executed in a reasonable time. In order to maintain
operations, Saab needed a quick resolution," said GM
Europe
President Nick Reilly. “We regret that we were not able to complete
this transaction with Spyker Cars. We will work closely with the Saab
organization to wind down the business in an orderly and responsible
manner. This is not a bankruptcy or forced liquidation process.
Consequently, we expect Saab to satisfy debts including supplier
payments, and to wind down production and the distribution channel in
an orderly manner while looking after our customers."





Saab will continue to honor warranties, while providing service and spare parts to current Saab owners around the world.




As part of its efforts to become a leaner organization, GM began
seeking a buyer for Saab's operations in January. Last week, Saab
Automobile AB announced that it had closed on the sale of certain Saab
9-3, current 9-5 and powertrain technology and tooling to Beijing
Automotive Industry Holdings Co. Ltd. (BAIC). GM expects today's
announcement to have no impact on the earlier sale.




As the company continues to reinvent itself, GM has been faced with
some very difficult but necessary business decisions. The focus will
remain on the four core brands - Buick, Cadillac, Chevrolet and GMC -
and several regional brands, including Opel / Vauxhall in
Europe. This will enable the company to devote more engineering and marketing resources to each brand and model.
Taggar: Nyheter
SAAB i ryggläge

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.