Bild
Nästa artikelTHE BEAST
Publicerad 7 december 2006
BILARNA I OPEN ROAD RACING * AUTOMOBIL 1.07
Porsche 928 med 515 hästar på drivhjulen och lite bråkig tomgång.
Tim och Cheryl Dey är ett par från Tahoe City som älskar vackra ting och höga farter vilket de kombinerar i sina Porsche 928:or. Efter att under några år framgångsrikt tävlat i klasserna runt 150 mph omvandlades deras GTS till söndagsbil och en tävlingsbil byggdes.
Det är en gatreggad Porsche 928 från 1988 med 6,45-liters sugmotor som levererar 515 hk på drivhjulen. Jag har tidigare kört en annan bil med samma motor och Tim bad mig känna efter om det inte saknades lite effekt. Visst saknades det hästkrafter jämfört med vad motorn gett som bäst och efter felsökning justerade vi bränsletrycket
I "The Beast" med 515 hk på hjulen är tomgången lite bråkig men få 18-åringar har lika brett effektregister.
I krypfart irriteras man av den höga utväxlingen på ettan, på tvåan tar man det lite försiktigt för att inte dra loss hjulen samt spara på växellådan. På treans växel blir man tyst - i samma stund som man fäller högerfoten börjar vrålet och vid 4000 r/min upplevs ljudet som tryckstötar. Vid 6000 r/min - lyckorus…!
Men all lycka har ett slut, eller i somliga fall ett abrupt paustillstånd.När jag under accelerationen på högsta växeln kände en välbekant söt doft av kylvätska slog jag av gasen, sekunden senare tändes varningslampan och tempnålen började vandra norrut.
Koppling in, tändning av och broms på. Det var en lite udda upplevelse att färdas så pass snabbt med motorn avstängd.
Ett litet aluminiumrör som epoxylimmas i bakkant av blocket på fabrik (1988!) hade lossnat och tagit med sig slangen på utflykt.
Det är en gatreggad Porsche 928 från 1988 med 6,45-liters sugmotor som levererar 515 hk på drivhjulen. Jag har tidigare kört en annan bil med samma motor och Tim bad mig känna efter om det inte saknades lite effekt. Visst saknades det hästkrafter jämfört med vad motorn gett som bäst och efter felsökning justerade vi bränsletrycket
När vi provade på nytt
undrade Tim om jag inte kunde dra ur motorn på fyran och känna accelerationen femmans växel för att vara säker på att allt lirade. En Porsche 928 S4 med originaleffekt (320 hk) lämnar cirka 270 hk på hjulen, klarar 0-100 km/h på cirka sex sekunder och toppar 265 km/h.I "The Beast" med 515 hk på hjulen är tomgången lite bråkig men få 18-åringar har lika brett effektregister.
I krypfart irriteras man av den höga utväxlingen på ettan, på tvåan tar man det lite försiktigt för att inte dra loss hjulen samt spara på växellådan. På treans växel blir man tyst - i samma stund som man fäller högerfoten börjar vrålet och vid 4000 r/min upplevs ljudet som tryckstötar. Vid 6000 r/min - lyckorus…!
Efter den uppseendeväckande
accelerationen på trean är det dags att tjonga i växel nummer fyra och gå på gasen igen. Man kommer upp i cirka 230 km/h innan det är dags att lägga i femman där bilen fortsätter sin envisa väg mot toppfarten som är över 340 km/h.Men all lycka har ett slut, eller i somliga fall ett abrupt paustillstånd.När jag under accelerationen på högsta växeln kände en välbekant söt doft av kylvätska slog jag av gasen, sekunden senare tändes varningslampan och tempnålen började vandra norrut.
Koppling in, tändning av och broms på. Det var en lite udda upplevelse att färdas så pass snabbt med motorn avstängd.
Ett litet aluminiumrör som epoxylimmas i bakkant av blocket på fabrik (1988!) hade lossnat och tagit med sig slangen på utflykt.