Bild
Nästa artikel

292,2 hk vid 5883 varv!

Bromsbänk!

Black Adders maskineri får bekänna färg i bromsbänken och visar sig vara friskare än vi någonsin vågade hoppas.

Tungt motortrim har det aldrig varit tal om i Black Adders fall, inte för att vi inte vill, men för att det skulle spränga budgeten fullständigt. Att göra så mycket vi kan utan att öppna motorn var däremot självklart. Redan när vi köpte bilen i våras var ett antal modifieringar gjorda: Luftburken var borttagen och utbytt mot ett enklare luftfilter, katalysatorn borttagen och luftmassemätaren modifierad.

Säljaren hävdade att bilen hade bromsats till runt 270 hk. Visserligen tyckte jag att bilen gick bra, men avfärdade ändå det hela som tomt säljsnack. Efter att ha tagit hem bilen har jag störts av kraftlösheten i låg- och mellanvarvsregistret, medan toppen varit riktigt bra.

Efter bilens bantningkur gick den naturligtvis mycket bättre, men när vi bytte ut den sista ljuddämparen mot ett så kallat G-rör lät det visserligen helt rätt, men det kändes faktiskt som bilen tappade ytterligare lite klös i mellanregistret. Inte ovanligt när man öppnar upp på avgassidan: Mottryck, tryckoscillationer, etc i en sugmotors avgassystem är ju tydligen en hel vetenskap i sig.

För att få svar på frågan om motorns kondition och se till att den ger maximalt med effekt vände vi oss till Markus Maxe på Maxe Bil och Marin i Trosa, som har goda kunskaper i chipoptimering och dessutom tillgång till en rullande landsväg av senaste snitt.


En tidig lördagmorgon styrde vi mot Trosa och mötte upp Peter Hajas på ferdinand.se som även han var nyfiken på vilka resultat vi kunde nå. Målet var att mäta hur mycket effekt det var kvar efter 30.000 mil, och vilka förändringar som G-pipe (som gör om den sista ljuddämparen till ett rör) eller cuprör (som gör om den första ljuddämparen till ett rakt rör) kan ge och slutligen optimera mjukvaran i motorn.

Den rullande landsvägen kommer från V-tech (www.vtech.se) som dessutom gör en mängd mjukvaror och trimboxar för effekt och förbrukningsoptimering av bilar. Bänken är nykalibrerad och ska ge mycket exakta effektsiffror, bland annat på grund av att drivlineförlusterna inte mäts som en fast andel av effekten, utan kan mätas separat när bilen rullar fritt efter att ha accelererats upp i själva effektmätningen.

Först ut var originalmjukvaran i kombination med G-röret, som redan satt på. Porschen backades upp på bänken och testet kunde börja. Mätningen sker på fyrans eller femmans växel. När accelerationen börjar blir det ett sjuhelsickes liv i verkstadslokalen. En gammal porschemotor på 6500 varv och öppet avgassystem låter onekligen en del. Lite nervös är jag allt, tänk om siffran blir låg - då är motorn otät och måste renoveras för dyra pengar. Men Black Adder får ett friskhetsintyg som heter duga: Redan vid första mätningen levererar den 278 hk på vevaxeln. Helt osannolikt bra för en motor som gått 30.000 mil.

Peter, med många motorrenoveringar bakom sig, står bredvid och bara skakar på huvudet. - Det är verkligen sanslöst bra, jag undrar om inte motorn blivit renoverad någon gång i alla fall, säger han. Eller också är det förre ägaren extrema långkörningar som hållit slitaget på en låg nivå, han hade bilen från ny till 25.000 mil och körde enligt uppgift  i princip bara motorväg mellan hemmet söder om Paris och jobbet i London. Vi får forska vidare i den saken.

G-röret byts ut mot originalavgasburken för att kolla om det bara var inbillning att det gav sämre effekt. Nja, skillnaderna är extremt små. Toppeffekten är någon hk mindre (277) med originalavgassystem, men det finns också ett litet tapp runt 3000 varv. Men det är så litet att det knappast borde märkas. Vi kan i alla fall avfärda att bara montering av ett G-rör skulle ge mer effekt.

Sedan åker styrboxen ut och en mjukvara från V-tech installeras. Effekten åker upp över hela registret, 1 hk som lägst och 6-7 hk som mest.

Inget dramatiskt, men en lovande början. Sedan monterar vi cupröret och provar igen, vilket resulterar i ytterligare några hk över hela registret, inga tapp eller andra konstigheter. Slutligen testar vi ytterligare en mjukvara som visar sig vara rena raketmedicinen för Black Adder: Toppeffekten stannar på 292,2 hk vid 5883 varv, men den viktigaste skillnaden är en genomsnittlig ökning av hela registrets vridmoment med runt 10 Nm, samt en skillnad på mellan 15 och 20 hk mellan 4 700 och 6 500 varv. Markus hävdar att det förmodligen finns någon hästkraft till att hitta när man börjar fininställa manuellt, men arbetsdagen är slut och resultatet redan långt över förväntan.

Ger mig ut på en provkörning och kan konstatera en rejäl skillnad. Börjar på landsvägen och på höga växlar kommer kan man notera en bättre ork. När man börjar köra aktivt är tonen hårdare och ilskan över 4000 varv mycket tydligare än tidigare. Men det allra viktigaste är att motorns effekt håller i mycket längre, vilket gör att man nu upplever att man fått 500 varv till att leka med på topp! Ser verkligen fram emot accelerations- och A-sprintmätningarna som ska ske när det blir torrt ute.

Stalltipset är runt 5,5 sekunder till 100 och under 55 s i A-sprinten med standarddäck.

Glöm inte bort att ladda ner testdata i högerspalten eller att titta på videos från mappningen nedan. Mycket nöje!


Nå har ni några tips eller åsikter?

Kommentarer

#1
Calle
2009-02-17 20:48

Inte illa, de chipet skulle man komma över.

#1
jonas
2009-02-20 11:10

Underbart att se en 30 000 mila bil som kan leverera toppeffekt som när den var ny och mer därtill! Skall bli kul att se vilka nybilar den piskar på bana i sommar :)

#1
ES
2009-03-01 22:09

Kul artikelkoncept - perfekt för oss porscheintresserade med begränsad plånbok!

#1
Anders
2009-03-06 10:27

Jo, I sommar ska det smiskas nybilar. Men framför allt ska det has kul. Black Adder ska alltid framföras bredast, ljudligast och mest spektakulärt! Någon som känner till en bra driftingkurs?

#1
Henrik
2009-04-05 18:43

Mycket spännande att följa projektet! Jag skulle vilja att 1/4 av tidningen bara handlade om Black Adder! Blir väldigt sugen på att testa detta med rullande landsväg samt chip mod på min bil. Hur mycket kostar en session?

#2
Per Bruér
2011-01-23 21:50

Hej,

vad kostar kalaset ?

#3
Brett Hamilton
2011-05-19 13:14

nice article, nice car even if i did get to read it 2 years late
;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.