Bild
Nästa artikel

En bantares bekännelser

BLACK ADDER

Dags för scen två, där bilen genomgår en obarmhärtig bantningskur - allt som inte är absolut nödvändigt rivs ur!

Det är med blandade känslor som man river ur inredningen ur en bil. Precis innan det ska börjas med slitandet och brytandet så går några sista, oroliga funderingar genom huvudet: 'Vad läckra läderstolarna ändå är', börjar det. 'Och baksätet ser ju helt nytt ut!', fortsätter bakhuvudets förnuft. Tacka tusan för det, ingen har ju någonsin suttit i det eftersom bara pygméer får plats, kan man naturligtvis också tänka. Till sist bryter snåljåpen in: 'Vad händer med bilens värde efter den här våldtäkten?' Tankarna avbryts av ett ljudligt riiitsch när Jonas Sahlström beslutsamt sliter bort mattan bakom förarstolen. Och med det kan alla funderingar lämnas åt sitt öde och Black Adders våldsamma bantningskur börja!

Först skruvas framstolarna loss, redan det en besvärlig operation eftersom insexbultarna sitter rejält fast och snabbt drogs runda. En islagen torxbit löser problemet och stolarna kan lyftas ur. De väger bly! Med underreden och elstyrningar måste det handla om nästan 30 kg per stol. Sedan lyfter vi på mattorna hela vägen från pedalstället till hatthyllan. Eftersom flera av dem ska ligga kvar, får mattornas infästningar mot trösklar och växellådstunnel sitta kvar. Under mattorna ligger massor med tung ljudisoleringsmatta. Materialet är någon slags skumplast med extra hög densitet som dessutom täckts med ett lager gummi längst upp. Allt går naturligtvis sönder när man drar i det, och bitarna ligger snart spridda över hela garagegolvet.


Varje bit är förstås inte särskilt tung, men när säcken fyllts har det blivit en hel del: Vågen visar 30 kg tillsammans med den del onödiga plastdelar som också ryker. I och under hatthyllan finns nästa guldgruva för oss bilbantare: Här har vi högtalare, en eftermonterad extraförsärkare och bakrutetorkarens motor och mekanism. Bara mekanismen ger säkert 5 kg på ett bräde! Gött! Viktfundamentalismen blir allt vildare - till slut kommer jag på mig själv med att ägna en kvart åt att rycka loss en mattbit som visar sig väga högst 100 gram.

I dörrarna sitter naturligtvis en massa tunga saker, det är i alla fall vad vi tror. De redan monterade RS-dörrsidorna tas loss för att ta demontera högtalare och eventuella andra onödigheter. Alla välljud i Black Adder ska i framtiden komma från de sex cylindrarna och deras raka rör! Högtalarna tas ur, medan deras täcklock får sitta kvar. Tyvärr visar de sig vara ganska lätta. I dörren sitter däremot fönsterhissar, glasrutor, mm som är riktigt tunga. En av fönsterhissarna är sönder, och när vi byter den tar vi ur rutmekanismen och känner på glasrutan.


Det handlar nog om en 15-20 kg per dörr!

Det vore helt klart intressant att sätta i lexanrutor och kanske till och med ta bort möjligheten att hissa ner rutorna, i alla fall på passagerarsidan. Någon bland läsarna som har bra idéer här? Dessutom har bilen fortfarande taklucka. Funderar på att svetsa igen den och spara 10-15 kg högt upp i bilen, men samtidigt är den skön att ha en varm sommardag.

Vi börjar nu bli svårt sugna på en provtur. Hur mycket bättre går Black Adder egentligen med nytt chassi, lättviktskoppling och drygt 100 kg mindre att släpa på? Blir ljudnivån olidlig? Eller bara njutbart rå? Nästa månad får du några av svaren!

Vill du köpa de delar vi inte behöver?
2 framstolar med elstyrningar, svart läder. Bra skick. Prisidé 3.500 kr/styck eller bud.
Original 964 RS-ratt i mycket bra skick. Pridé 4.500 kr eller bud
Maila till anders.adolfsson@automobil.se.


UPPSKATTAD VIKTMINSKNING
Ljuddämpningsmatta, hatthylla, stereo och inredning/baksäte:     -45kg
Stolar (exkl underrede som användes till skalstolar)        -20 kg x 2
AC-kompressor med slangar            -12 kg
Byte till lättviktssvänghjul                -10 kg
Reservhjul, kompressor, verktyg, mm            -14 kg
Täckplåt under motorn                -5 kg
Komponenter i avgassystemet            -5 kg
Skalstolar med aluminiumfästen            +8 kg x 2
Nettoviktminskning                -115 kg

PROJEKTKOSTNADER TILL OCH MED 2008-09
Inköp 964 C2 -90: GBP 9500: 110.000 kronor
Resor, bensin och färjor för hemfärd: 6.000 kronor
Nya lyktglas för vänstertrafik: 400 kr.
Bakgrundskontroll och registreringsbesiktning: 3.000 kronor.
Chassikomponenter: 15.000 kr.
Koppling och övriga delar: 18.000 kr
Skalstolar och ratt: 9.000 kr.
2 löpmeter lättviktsmatta. 300 kr
(faktura på serviceåtgärder har i skrivande stund inte kommit)
Summa utlägg hittills: 161.700

KOMMANDE ÅTGÄRDER
Byta till Mockaratt.
Klä baksäte/hatthylla med lättviktsmatta.
Fininställning chassi.
Stripning i klassisk Automobil-livery
Montering av vinterdäck från Nokian.
Motoroptimering på rullande landsväg.
Var ligger närmaste sjöis? Här ska gasas!

Fortsättning kommer, följ Black Adder-bloggen!

PORSCHE 964 CARRERA 2 -91
Miltal    30.500
Nypris 1991    498.800 i Sverige
0-100 km/h (tillv. uppg.)    5,7 s
Toppfart    260 km/h
Tjänstevikt    1470 kg
Förbrukning blandad    Runt 11,3 l/100km
Motor    Sexcylindrig boxermotor, två ventiler per cyl, 3600 cm3.
Max effekt    250 hk vid 6 100 r/min
Max vridmoment    310 Nm vid 4 800 r/min

Taggar: Projekt

Kommentarer

#1
Mattias K.
2009-05-31 20:20

Håller på med samma grej fast på min 951.
Var köper du lättviktsmattan?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.