Bild
Nästa artikel

Mätningar före modifieringar

Försnack

Vild överstyrning på Lunda flygfält.

Det behövdes inte många sekunder på Lunda flygfält för att konstatera att Black Adder hade en del, ähum, utvecklingsområden, det begrepp som svåra brister brukar kallas på modern svenska.
Chassit, som varit så mjukt och bekvämt under hemfärden från England, visade sig vara totalt under isen när det sattes under press. I mina första körningar i den för mig ovana A-sprintbanan stod överstyrning på menyn - till för-, huvud- och efterrätt! Ett nätt litet bakvagnssläpp hade några svängar senare vuxit till allt vildare retursladdar, för att sluta med att baken på klassiskt 911-maner körde om föraren. Efter lite övning och en försiktig gasfot gick det dock att hyggligt  kontrollera bilen.

Den trevliga sidan av detta yviga beteende var att det var lätt att få bakvagnen att släppa i diverse mindre seriösa men ack så roliga driftingövningar - den 30000 mil gamla diffbromsen låste glatt ihop och ritade dubbelstreck närhelst jag bad om det! Snart var mönstret på de gamla Pirellidäcken helt borta.
Kopplingen, som varit lite sådär, fick definitivt nog och slirade ordentligt. Inte konstigt med tanke på att den senast byttes vid 22 000 mil, en hel evighet sedan. Trots de mekaniska problemen beslutade vi oss för att köra bilen i A-sprint för att i alla fall få en referens före modifieringarna.
Jonas Jarlmark och jag körde tre rundor var, vilket snart klargjorde att även föraren kommer att behöva träning framöver. Jonas satte snabbt och effektivt en bästatid på 57,6 s.


Min första runda gick åter i den vilda överstyrningens tecken och jag sladdade in på 62 sekunder! Men med lite koncentration kom jag ner till 59,7 i andra försöket. Bättre, men fortfarande dryga två sekunder efter ingenjören. Hoppas att detta irriterande stora gap ska minska när jag får chans att träna lite.

Tiden 0-100 km/h hämmades av den slirande kopplingen och slutade på - 6,5 sekunder, 0,8 sekunder över fabrikssiffran.
Men med en fräsch koppling ska man nog kunna nå höga femmor och med 100 kg lättning kanske man vågar hoppas på femåenhalv? Det känns som om motorn har de flesta av sina 250 hk kvar, så det bör inte vara omöjligt att komma ännu längre neråt.


INTERVJU
Jonas Jarlmark, Automobils testingenjör, chassiexpert och ormdomare.

Allvarligt talat, vad tycker du om utgångsmaterialet?
Den var ju bra 1990. Det har gått 18 år sedan dess. Kanske den slappaste
väghållningen jag varit med om på en Porsche! Vilket i det här fallet faktiskt kan vara en fördel, det är nämligen ingen tvekan om att vi behöver byta chassikomponenter.

Vad säger du om Skicket för att ha gått 30 000 mil?
Lack, kvalitetskänsla, motor och växellåda ligger långt över min förväntan.
Men väghållningsdelarna är ju som sagt helt under isen.

Färdigmodifierad och med fina R-däck, vilka A-sprinttider kan bilen nå?
Med bra chassi och bra r-däck bör vi kunna nosa på 968:ans tider, dvs runt 52sekunder. Kanske kan vi nå ner till 997 GT2:s nivå, 51,6 sekunder.

Hur ska vi ställa in hjulvinklarna?
För att få ormen att gå fort i slalom kan vi börja med 4 grader camber fram,
3 grader camber bak samt 1 mm toe-out fram och 3 mm toe-in bak. För en
kompromiss gata/bana är 2,5-3 grader camber fram, 2-2,5 grader camber bak samt 1 mm toe-in fram och 3 mm toe-in bak att rekommendera.

Taggar: Projekt
Mätningar före modifieringar

Kommentarer

#1
Björn Adamsson
2008-12-18 13:12

Hej,

Har en 964 C2-90.Som har gått 19800 mil.
Trimmchip,cuprör och rensade kattar gör
ca: 300hp.Bilen gör 270km/h,0-100 5 sek,
170 km på 3:an,240 km på 4:an,270 km på 5:an.
Jag åker jämt med en 964 Turbo-91 med 320hp.
Både i acc och toppfart.Min bil har ingen sollucka och bakrutetorkare som väger en massa.

Dock sladrig i bakvagnen vid bankörning.
Sladdade av på Gotland Ring två gånger i sommras.
Var köpte ni ert H/R kit och vad kostade det?

Mv. Björn Adamsson

#1
m ahl
2008-12-19 21:39

kolla mh styling..

#1
Anders Adolfsson
2009-01-21 14:20

Hej,

Vi använde det normala sportchassit: H&R-29.580.1.

Funkar kanon vid sportig körning på väg. Vi återkommer med hur det funkar på bana!

Priset var ca 17.000 om jag inte minns fel!

Ring gärna på 070-947 88 43 om du vill veta mer.

///Anders

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.