Bild
Nästa artikel

Sommaryster

Del 10

Smurfen får ny, fixande ferieförälder och trivs som aldrig förr.

Småfix...
...Projekt 968 får välbehövlig och kärleksfull omvårdnad i händerna på sin sommarpappa.
Jag var ett sådant där barn som brukade åka i väg ett tag varje sommar till någon snäll moster eller faster som bodde i lantlig idyll. Där kunde jag leka i skogen eller vid sjön och få njuta av att bli lite extra ompysslad.
Även vår projektbil brukar hamna i ny, tillfällig vårdnad om somrarna då den flänger runt på olika träffar och evenemang och visar upp sig. Denna sommar är det Lars Falk som blivit styvfar åt projektbilen, kanske har du rent av stött på honom ute på någon bana. Sommaren är den säsong då man kan säga att Projekt 968 släpps ut på grönbete, eller åtminstone för att tugga asfalt. Och precis som jag blev har även Projekt 968 blivit lite extra ompysslad i händerna på sin tillfällige sommarförälder.

Ni som har läst

tidigare artiklar om Projekt 968 kanske minns att när Porschen var på besök i Ã-rebro och träffade sin röda kompis uppstod ett bromsvätskeläckage. Första drabbningen för Lars blev således en session i garaget. Problemet kunde dock raskt lokaliseras till en lös nippel i huvudcylindern. Åtdragning av samtliga rörnipplar och inkontinensen var botad. Orsaken till läckan tros vara att bilen dränerades på alla vätskor när den ställdes på högkant i montern på Stockholms bilsalong. Vid påfyllningen av vätskorna är det möjligt att någon slarvade med åtdragning av nipplarna. Tillsammans med Jonas Jarlmark utfördes därefter det årliga bromsvätskebytet; det är mycket lättare när man är två.
Initialt gjordes sedan små justeringar av inredningen. Höger dörrhandtag har en förmåga att lossna. Nya skruvar ordnade den saken. Bakluckan har varit lite bråkig, ibland händer det att låset på vänstersidan inte går i ordentligt, vilket kan resultera i att larmet går mitt i natten. En av skruvarna som håller gångjärnen vägrar att samarbeta - det måste nog bli nya gängor där så småningom - men efter lite justering passar luckan bättre nu. Och så satt mittkonsolen lite löst förut, men nu är den stadigare fäst.
När Jonas Sahlström varit med Porschen på Mantorp hämtade Lars bilen hos Calle i Uppsala. När han kom hem upptäckte han att träffen på Mantorp hade slitit hårt på bakdäcken, där corden syntes tydligt. Plötsligt blev det brådis att få på nya däck. Strax före stängningsdags på fredagen, innan det bar av till Gelleråsen för PSC-träffen, krängde gummiverkstade n på nya Michelin Pilot Sport Cup.


Samtidigt upptäcktes

att de främre stötdämparna hade börjat läcka. Sakta men säkert övergick de till att mest likna cykelpumpar. Peugeot Sport-träffen klarades dock av trots mediokra dämpare. Testchef Jarlmark monterade nya packningar i dämparna och på midsommarafton med Rejsagänget på Tullinge kunde Lars glatt konstatera att Porschen var som ny.
Plötsligt insåg vi sedan att Projekt 968 var tvungen att besiktigas före juni månads utgång. Panik. Sedan den nya Sparcoratten monterades fanns dels ingen tutfunktion och den varnande airbaglampan lyser ständigt. Lars kontrollerade med en bilprovare i bekantskapskretsen som sa att det inte strider mot bilprovningens regler att åka runt med varningslampan lysande, men en knapp till tutan måste vi ha.
Händige Lars löste det hela med en snabbfix; en lös knapp med texten »Tuta« tryckt på blå dymo-tejp gjorde jobbet.
Återbudstid bokades hos bilprovningen i Sätra. Eftersom det var sista tiden före lunch gick besiktningen i ett huj. Men besiktningsgrabbarna försvann i ett dammoln för en noggrann provkörning ... Enda nedslaget bilen fick var ett påpekande om lite för lågt halvljus.

På väg hem från

besiktningen noterade Lars son, Niklas, att elhissen till höger sidoruta inte fungerade. Att kunna hissa ned rutorna är helt nödvändigt eftersom luftkonditioneringen inte har någon effekt längre. Att få fart på elhissen krävde dock en stor insats. Alla som har rotat i en gammal bils elsystem med spår av föregående ägares radio- och larminstallationer förstår ungefär vad man kan vänta sig. I fallet Projekt 968 tror vi att livet i England har satt sina spår. Troligen var den som förbättrat elsystemet ättling i rakt nedstigande led till Mr. Lucas himself och därmed van vid rena mörkret.
Efter lite ingenjörsarbete av Lars fungerar nu både elhiss och radio. Kvar på att-göra-listan står att stänga av varningslampan för airbagen via diagnossystemet. Och självklart ska vår blå Porsche ut på fler banträffar innan säsongen är över! *

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.